İstanbul Kısa Film Festivali başlıyor
24. İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivali bu yıl da farklı ülkelerin kısa filmlerini izleyicisi ile buluşturuyor.
Kurmaca, belgesel, canlandırma ve deneysel filmlere yer verilen 24. İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivali'ne Türkiye 'den 190 film olmak üzere, toplam 920 film başvurdu. Kişisel başvuruların dışında, Fransa UNIFRANCE, Polonya Krakow Film Foundation, Almanya Goethe Institut, Hollanda Eye Film Institute, Italya Roma Film Festival, İspanya Instıtuto Cervantes gibi film merkezleri tarafından seçilen kısa filmler de programda yer aldı.
Büyük bir çoğunluğu dünyanın önemli festivallerinden ödüllerle dönmüş olan bu filmler 21-28 Kasım tarihleri arasında, ücretsiz olarak seyirciye sunuluyor. Değişik gün ve saatlerde iki kez, Fransız Kültür Merkezi-Taksim, İtalyan Kültür Merkezi-Tepebaşı, Pera Müzesi- Tepebaşı ve Alman Kültür Merkezi-Galatasaray sinema salonlarında türkçe alt yazılı olarak gösterilecek bu filmlerin seans bilgilerine istanbulfilm festival.com web sayfası programlar bölümünden ulaşılabilir.
GENÇ YÖNETMENLER SEYİRCİ İLE BULUŞUYOR
Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da festival dünyanın her yanından davet edilen çok sayıda yönetmen, yapımcı ve oyuncuyu ağırlamaya hazırlanıyor. Konuk sinemacılar, film gösterimleri sonrası, seyirci ile buluşarak filmleri, çalışmaları, ülke sinemaları konusunda seyircilere bilgi veriyorlar ve gelen soruları yanıtlıyorlar. Bu buluşmalar hem seyirci hem de yönetmenler açısından büyük önem taşıyor, daha sonra gerçekleştirilebilecek ortak yapımların önünü açıyor. Önceki yıllarda Türkiye 'ye gelmiş olan birçok yabancı yönetmen festival sırasında tanıdıkları İstanbul 'u çekim mekânı olarak seçtiler, yerli yönetmenlerle ortak çalışmalara imza attılar.
ULUSAL YARIŞMA
Festival kapsamında düzenlenen ulusal yarışma bölümüne başvuran filmler, bu yıl Aslı Selçuk ( Sinema Yazarı - Akademisyen), Burak Göral ( Senarist - Sinema Yazarı - SİYAD), Kazım Öz ( Yönetmen ), Nazlı Eda Noyan ( Akademisyen - Canlandırma Film Yönetmeni ), ve Prof.Dr.Şükran Kuyucak Esen ( Akademisyen - Yazar ) dan oluşan seçici kurul üyeleri tarafından izlendi. Seçici kurul, festivalde gösterilecek yerli filmleri belirledi. Ayrıca, diğer yıllarda olduğu gibi bu yıl da, İstanbul Hollanda Başkonsolosluğu kendi belirleyeceği filmlerden birinin yönetmenine, Hollanda da gerçekleştirilecek film atölyesine ücretsiz katılım olanağı sağlayacağını duyurdu. Yeşim Ustaoğlu, Nuri Bilge Ceylan, Ümit Ünal, Selim Demirdelen, Çağan Irmak, Mustafa Altıoklar, İsmai Güneş, Tayfun Pirselimoğlu, Belmin Söylemez, Belma Baş, Yüksel Aksu, İnan Temelkuran, Ahmet Uluçay, Ahmet Sönmez ve Semih Kaplanoğlu gibi birçok yönetmenleri, ilk çalışmalarını İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivalinde seyirci karşısına çıkarmış ve sinema dünyasına ilk adımlarını burada atmışlardır.
ALMANYA OBERHAUSEN FİLM FESTİVALİ SEÇKİSİ
Goethe-Insitut Istanbul, Uluslararası İstanbul Kısa Film Festivali işbirliğiyle, Oberhausen Manifestosu 'nun yayınlanmasının 50. yıldönümünde 1958-1964 yılları arasında yapılmış 21 kısa filmi gösteriliyor. Manifesto 'nun 26 imzacısının ayrı ayrı katkısının bulunduğu bu filmler, Yeni Alman Sineması 'nın da başlangıcını oluşturuyor ve Almanya 'da 60 'lı yılların başlarındaki toplumsal duruma benzersiz şekilde ışık tutuyor. Bu proje, 2012 yılında Bologna'da “Il Cinema Ritrovato“ (Unutulmuş Filmlerin Yeniden Keşfi)ödülünü aldı.
TÜRKİYE-HOLLANDA KÜLTÜREL İLİŞKİLERİNİN 400.YILI
İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivali 'nin ayrılmaz bir parçası haline gelen Hollanda kısa filmleri, her zaman seyirci tarafından beğeni ile izlenmiştir. Festival düzenleme kurulu, 400. yıl nedeniyle, geçtiğimiz yıllarda festivalde gösterilen kısa filmlerden bir seçki yaparak tekrar programına aldı.
“Kısa Filmler Ticari Sinemalarda Gösterilebilir mi?”
Ticari sinemaların projeksiyon sistemlerini dijitale çevirmeleri acaba kısa filmcilerin işini kolaylaştıra bilir mi? Bu filmler ticari dolaşıma girebilir mi? Hollywood tarafından standart kabul edilen DCP formatı nedir? Nasıl hazılanır? Tüm bu soruların yanıtı, yönetmen-yapımcı Yaşar Ahmet Hızarcı tarafından, 28 Kasım 2012 Çarşamba günü saat 17.00 de Fransız Kültür Merkezi salonunda sunulacak konferansta aranacak.
“SET UP” FOTOĞRAF SERGİSİ
Festival boyunca İtalyan Kültür Merkezi salonunda açık kalacak olan bu sergide, sanatçı Gökçe Pehlivanoğlu, film setlerinde çektiği fotoğraflarını tanıtıyor.
Pehlivanoğlu sergi ile ilgili olarak şunları söylüyor: “Sıcak evinden uzak, soğuğun alnında, gecenin bir yarısı hatta sabahlayarak çalışmak, yemek yemeyi su içmeyi unutacak hale gelmek, haftanın 6 günü 18 saat boyunca, tüm bunlara rağmen canla başla ve keyifle çalışmak...
Bir sette çalışmanın nasıl bir şey olduğunu anlamak için her şeyden önce orada olmak gerekiyor. 2006'dan 2011'e kadar geçen beş yıl boyunca, dizi, klip, reklam ve filmlerde set fotoğrafçılığı yaptım, kamera arkasında olup bitenlerin vizörün ardındaki gözlemcisi oldum. Benim için set fotoğrafçılığının en güzel yanı, set çalışanlarına, ayrı ayrı görevlerdeki kişilere aynı uzaklıktan bakabilme şansını sunmasıdır. Kolektif bir çalışma disiplini gerektiren setlerde, yönetmeninden servis şöförüne kadar her bir set işçisinin, setteki doğal hallerini ve emeğini görüntüleyebilmek oldukça keyifli bir iştir. İşte tüm bunları bu fotoğraflar ile aktarabiliyorsa bir set fotoğrafçısı görevini başarıyla yerine getiriyor demektir.”
Büyük bir çoğunluğu dünyanın önemli festivallerinden ödüllerle dönmüş olan bu filmler 21-28 Kasım tarihleri arasında, ücretsiz olarak seyirciye sunuluyor. Değişik gün ve saatlerde iki kez, Fransız Kültür Merkezi-Taksim, İtalyan Kültür Merkezi-Tepebaşı, Pera Müzesi- Tepebaşı ve Alman Kültür Merkezi-Galatasaray sinema salonlarında türkçe alt yazılı olarak gösterilecek bu filmlerin seans bilgilerine istanbulfilm festival.com web sayfası programlar bölümünden ulaşılabilir.
GENÇ YÖNETMENLER SEYİRCİ İLE BULUŞUYOR
Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da festival dünyanın her yanından davet edilen çok sayıda yönetmen, yapımcı ve oyuncuyu ağırlamaya hazırlanıyor. Konuk sinemacılar, film gösterimleri sonrası, seyirci ile buluşarak filmleri, çalışmaları, ülke sinemaları konusunda seyircilere bilgi veriyorlar ve gelen soruları yanıtlıyorlar. Bu buluşmalar hem seyirci hem de yönetmenler açısından büyük önem taşıyor, daha sonra gerçekleştirilebilecek ortak yapımların önünü açıyor. Önceki yıllarda Türkiye 'ye gelmiş olan birçok yabancı yönetmen festival sırasında tanıdıkları İstanbul 'u çekim mekânı olarak seçtiler, yerli yönetmenlerle ortak çalışmalara imza attılar.
ULUSAL YARIŞMA
Festival kapsamında düzenlenen ulusal yarışma bölümüne başvuran filmler, bu yıl Aslı Selçuk ( Sinema Yazarı - Akademisyen), Burak Göral ( Senarist - Sinema Yazarı - SİYAD), Kazım Öz ( Yönetmen ), Nazlı Eda Noyan ( Akademisyen - Canlandırma Film Yönetmeni ), ve Prof.Dr.Şükran Kuyucak Esen ( Akademisyen - Yazar ) dan oluşan seçici kurul üyeleri tarafından izlendi. Seçici kurul, festivalde gösterilecek yerli filmleri belirledi. Ayrıca, diğer yıllarda olduğu gibi bu yıl da, İstanbul Hollanda Başkonsolosluğu kendi belirleyeceği filmlerden birinin yönetmenine, Hollanda da gerçekleştirilecek film atölyesine ücretsiz katılım olanağı sağlayacağını duyurdu. Yeşim Ustaoğlu, Nuri Bilge Ceylan, Ümit Ünal, Selim Demirdelen, Çağan Irmak, Mustafa Altıoklar, İsmai Güneş, Tayfun Pirselimoğlu, Belmin Söylemez, Belma Baş, Yüksel Aksu, İnan Temelkuran, Ahmet Uluçay, Ahmet Sönmez ve Semih Kaplanoğlu gibi birçok yönetmenleri, ilk çalışmalarını İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivalinde seyirci karşısına çıkarmış ve sinema dünyasına ilk adımlarını burada atmışlardır.
ALMANYA OBERHAUSEN FİLM FESTİVALİ SEÇKİSİ
Goethe-Insitut Istanbul, Uluslararası İstanbul Kısa Film Festivali işbirliğiyle, Oberhausen Manifestosu 'nun yayınlanmasının 50. yıldönümünde 1958-1964 yılları arasında yapılmış 21 kısa filmi gösteriliyor. Manifesto 'nun 26 imzacısının ayrı ayrı katkısının bulunduğu bu filmler, Yeni Alman Sineması 'nın da başlangıcını oluşturuyor ve Almanya 'da 60 'lı yılların başlarındaki toplumsal duruma benzersiz şekilde ışık tutuyor. Bu proje, 2012 yılında Bologna'da “Il Cinema Ritrovato“ (Unutulmuş Filmlerin Yeniden Keşfi)ödülünü aldı.
TÜRKİYE-HOLLANDA KÜLTÜREL İLİŞKİLERİNİN 400.YILI
İstanbul Uluslararası Kısa Film Festivali 'nin ayrılmaz bir parçası haline gelen Hollanda kısa filmleri, her zaman seyirci tarafından beğeni ile izlenmiştir. Festival düzenleme kurulu, 400. yıl nedeniyle, geçtiğimiz yıllarda festivalde gösterilen kısa filmlerden bir seçki yaparak tekrar programına aldı.
“Kısa Filmler Ticari Sinemalarda Gösterilebilir mi?”
Ticari sinemaların projeksiyon sistemlerini dijitale çevirmeleri acaba kısa filmcilerin işini kolaylaştıra bilir mi? Bu filmler ticari dolaşıma girebilir mi? Hollywood tarafından standart kabul edilen DCP formatı nedir? Nasıl hazılanır? Tüm bu soruların yanıtı, yönetmen-yapımcı Yaşar Ahmet Hızarcı tarafından, 28 Kasım 2012 Çarşamba günü saat 17.00 de Fransız Kültür Merkezi salonunda sunulacak konferansta aranacak.
“SET UP” FOTOĞRAF SERGİSİ
Festival boyunca İtalyan Kültür Merkezi salonunda açık kalacak olan bu sergide, sanatçı Gökçe Pehlivanoğlu, film setlerinde çektiği fotoğraflarını tanıtıyor.
Pehlivanoğlu sergi ile ilgili olarak şunları söylüyor: “Sıcak evinden uzak, soğuğun alnında, gecenin bir yarısı hatta sabahlayarak çalışmak, yemek yemeyi su içmeyi unutacak hale gelmek, haftanın 6 günü 18 saat boyunca, tüm bunlara rağmen canla başla ve keyifle çalışmak...
Bir sette çalışmanın nasıl bir şey olduğunu anlamak için her şeyden önce orada olmak gerekiyor. 2006'dan 2011'e kadar geçen beş yıl boyunca, dizi, klip, reklam ve filmlerde set fotoğrafçılığı yaptım, kamera arkasında olup bitenlerin vizörün ardındaki gözlemcisi oldum. Benim için set fotoğrafçılığının en güzel yanı, set çalışanlarına, ayrı ayrı görevlerdeki kişilere aynı uzaklıktan bakabilme şansını sunmasıdır. Kolektif bir çalışma disiplini gerektiren setlerde, yönetmeninden servis şöförüne kadar her bir set işçisinin, setteki doğal hallerini ve emeğini görüntüleyebilmek oldukça keyifli bir iştir. İşte tüm bunları bu fotoğraflar ile aktarabiliyorsa bir set fotoğrafçısı görevini başarıyla yerine getiriyor demektir.”