Asırlık Cam Takılar Göz Kamaştırıyor
Türkiye'de ilk kez cam eserlerin bir araya getirildiği Medusa Arkeolojik Cam Eserler Müzesinde sergilenen 2. ve 3. yüzyıldan kalma cam takılar ziyaretçilerin ilgisini çekiyor Arkeolog Köse: 'Buradaki cam takılar genelde mezarlıklardan çıkartılıyor. O zamanda yaşayan insanlar öldükten sonra dirilip tekrar yaşayacaklarına inandıkları için ziynet eşyalarıyla süslenip gömülüyorlardı' 'Burada sergilenen bütün eserler ilgi görüyor ama neredeyse tarihin başlangıcıyla ortaya çıkan bu cam takılar, ziyaretçiler tarafından daha dikkatle inceleniyor'
FERİDE PELİN İNAL- Tarihi Antep Kalesi civarında üç eski Antep evinin restorasyonuyla oluşturulan Medusa Arkeolojik Cam Eserler Müzesinde sergilenen ve 2. ile 3. yüzyıldan kalma mezarlarda bulunan el yapımı cam kolye, bilezik ve yüzükler göz kamaştırıyor.
Cam eserler ile altın, bronz, gümüş ve toprak yapıların da yer aldığı müze, Roma, Bizans ve İslam dönemlerine ait 7 bin esere ev sahipliği yapıyor.
Cam Eserler Müzesi sorumlusu arkeolog Gökhan Köse, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Medusa Arkeolojik Cam Eserler Müzesindeki eserlerin 20 yıllık bir emek sonucu ortaya çıkarıldığını belirtti.
Müzenin yıllık 25 bin ziyaretçisi olduğunu aktaran Köse, çoğunluğu cam eserlerin oluşturduğu müzedeki cam takıların yüzeysel bir işçilikle yapıldığını söyleyerek, şu değerlendirmede bulundu:
'Cam boncuk tekniğini kullanmışlar. Bazı bilezikler burma modelinde yapılmış. Bilezikleri daha çok düz. Buradaki cam takılar genelde mezarlıklardan çıkartılıyor. O zamanda yaşayan insanlar öldükten sonra dirilip tekrar yaşayacaklarına inandıkları için ziynet eşyalarıyla süslenip gömülüyorlardı.'
- Takılar sınıf ayrımının göstergesi
Köse, 2. ve 3. yüzyıldan kaldığı saptanan cam takıların sınıf ayrımını gösterdiğini vurgulayarak, şöyle dedi:
'Üst kademedeki insanlar altın ve gümüşten takılar kullanırken alt kademedekiler camlarla yetinmişler. Camdan bilezik, kolye, yüzük ve doğal taşlarla takılar yapmışlar. Bu da bize kadınların yüzyıllardır kendilerine baktıklarını, süslerini ihmal etmediklerini gösteriyor. Burada sergilenen bütün eserler ilgi görüyor ama neredeyse tarihin başlangıcıyla ortaya çıkan bu cam takılar, ziyaretçiler tarafından daha dikkatle inceleniyor. İnsanlar bu takıların nasıl yapıldığını merak ediyor. Genelde o zamanki şartlarla bu eserlerin nasıl yapılabildiğini soruyorlar. O zamanki şartlar zor olabilir ama insanlarda her zaman bir ihtiyaç içinde olduğu için bu takıları yapma gereği duymuş.'
Köse, müzede beş odadan oluşan sergileme bölümünün yanı sıra cam işlemeciliğiyle ilgili atölye çalışmaları yapıldığını sözlerine ekledi.
Kaynak: AA
Cam eserler ile altın, bronz, gümüş ve toprak yapıların da yer aldığı müze, Roma, Bizans ve İslam dönemlerine ait 7 bin esere ev sahipliği yapıyor.
Cam Eserler Müzesi sorumlusu arkeolog Gökhan Köse, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Medusa Arkeolojik Cam Eserler Müzesindeki eserlerin 20 yıllık bir emek sonucu ortaya çıkarıldığını belirtti.
Müzenin yıllık 25 bin ziyaretçisi olduğunu aktaran Köse, çoğunluğu cam eserlerin oluşturduğu müzedeki cam takıların yüzeysel bir işçilikle yapıldığını söyleyerek, şu değerlendirmede bulundu:
'Cam boncuk tekniğini kullanmışlar. Bazı bilezikler burma modelinde yapılmış. Bilezikleri daha çok düz. Buradaki cam takılar genelde mezarlıklardan çıkartılıyor. O zamanda yaşayan insanlar öldükten sonra dirilip tekrar yaşayacaklarına inandıkları için ziynet eşyalarıyla süslenip gömülüyorlardı.'
- Takılar sınıf ayrımının göstergesi
Köse, 2. ve 3. yüzyıldan kaldığı saptanan cam takıların sınıf ayrımını gösterdiğini vurgulayarak, şöyle dedi:
'Üst kademedeki insanlar altın ve gümüşten takılar kullanırken alt kademedekiler camlarla yetinmişler. Camdan bilezik, kolye, yüzük ve doğal taşlarla takılar yapmışlar. Bu da bize kadınların yüzyıllardır kendilerine baktıklarını, süslerini ihmal etmediklerini gösteriyor. Burada sergilenen bütün eserler ilgi görüyor ama neredeyse tarihin başlangıcıyla ortaya çıkan bu cam takılar, ziyaretçiler tarafından daha dikkatle inceleniyor. İnsanlar bu takıların nasıl yapıldığını merak ediyor. Genelde o zamanki şartlarla bu eserlerin nasıl yapılabildiğini soruyorlar. O zamanki şartlar zor olabilir ama insanlarda her zaman bir ihtiyaç içinde olduğu için bu takıları yapma gereği duymuş.'
Köse, müzede beş odadan oluşan sergileme bölümünün yanı sıra cam işlemeciliğiyle ilgili atölye çalışmaları yapıldığını sözlerine ekledi.