Atlara Hayranlığı Onu 'At Ressamı' Yaptı
Balıkesir'in Bandırma ilçesinde yaşayan ve hayranlık duyduğu atlar üzerine resimler çizmesinden dolayı "at ressamı" olarak bilinen ressam Ayten Çağlar, bu konudaki 6'ncı sergisini "Osmanlı'da Atlar" başlığıyla Dolmabahçe Sarayı'nda açmaya hazırlanıyor.
Ayten Çağlar, AA muhabirine yaptığı açıklamada, resme ilgisinin ilkokul yıllarında başladığını belirterek, 30 yıldır profesyonel olarak bu sanatın içinde olduğunu söyledi.
İlk açtığı serginin karma resimlerden oluştuğunu aktaran Çağlar, daha sonra belirli konular üzerine eserleriyle sanatseverlerin karşısına çıktığını anlattı.
Ayçiçeği, Karadenizli kadınlar, gelincik tarlaları ve at gibi birçok konuda resimlerinin bulunduğunu ifade eden Çağlar, bugüne kadar 18 kişisel sergi açtığını söyledi.
Son 10 yıldır hayranlık duyduğu atlar üzerine yoğunlaştığını anlatan Çağlar, şöyle devam etti:
"Çocukluğumda da atın içindeydim. Ata binen annemden hikayeler duyardım. Ben bin anneyim at da anne konusunda duygusal. Kadını görüyorum ben atta. Çıkış noktam buydu belki. Kendimi, özgürlüğü gördüm atta. Kendim de özgürümdür, ruhum özgürdür. At güçlüdür, kadının gücünü hissediyorum onda. Çizmeden önce atı tanımaya çalıştım. Anatomisini inceledim. Köylerde, çiftliklerde atları seyrettim uzun süre. Sonra onları tuvale aktarmaya başladım."
Sadece at üzerine resim yapan ressamın dünya genelinde az sayıda olduğunu dile getiren Çağlar, kendisinin bu konuda 5 sergi açtığını anlattı.
Çağlar, İstanbul Atlı Spor Kulübü, Türkiye Jokey Kulübü, Ankara ve Bursa'da sergiler açtığını ve atlı resimlerinin tanınmasıyla kendisine "At ressamı" denildiğini belirterek, "Atlara ve resimlerime karşı herkesin ilgisi var. Ben bu ilgiden memnunum. İyi ki, atları kendime seçmişim. Bunları atölyede çalışamazsınız. Atı atölyeye getiremezsiniz. Doğal ortamında çiftlikte özgür alanda çalışıyorsunuz. Birebir yaşıyorsunuz, birebir görüyorsunuz. Yani doğa, güneş, yeşil ve at hepsi bir arada" dedi.
Atı görmeden çizmenin zor olduğuna dikkati çeken Çağlar, görülse de hareketli bir objeyi tuvale aktarmanın da kolay olmadığını aktardı.
Resmi, ölçü, perspektif, uzaklık ve yakınlık olarak tanımlayan Çağlar, "Atı mesela kare kare alıyorsunuz. Zaten sanatçı pratikleşiyor. Ölçüyü alıyorsunuz. Siz artık o atın ayağını, kuyruğun kaldırdığında hangi şekli alacağını, kulaklarını biliyorsunuz. Atın koşma şekli nasıl, anatomisini inceliyorsunuz. O hareketleri bölüm bölüm karalıyorsunuz. Tuvalinize geçtiğinizde at oluşmuş oluyor zaten" diye konuştu.
- Dolmabahçe Sarayı'nda "Osmanlı'da Atlar" sergisine hazırlanıyor
Yeni bir projelerinin bulunduğunu ve yaklaşık 5 yıldır üzerinde çalıştıklarını ifade eden Çağlar, şunları kaydetti:
"Osmanlı'da Atlar diye bir projemiz var. Resimlerimiz bu konuda olacak ve Dolmabahçe Sarayı'nda sergileyeceğiz. Türkiye Jokey Kulübüyle görüşmeler devam ediyor. Şu anda 29 eser oldu, ilaveler yapılacak. Dolmabahçe'nin galerisine göre biz onları hazırladık. Başlangıçtan bitişe doğru bir proje bu. Kanuni Sultan Süleyman ve Hürrem Sultan ile bitirdik. Çok büyük ve hiç yapılmamış bir proje. Sergide Osmanlı tuğraları var, sanata destek olan padişahların tuğralarını çalıştım. Padişahları çalıştım. Aslında uluslararası bir konsept. Dolmabahçe'den sonra yurt dışına çıkacak bu eserler."
Çağlar, resimlerin ezbere çizilmediğini, döneme ait resimler ve diğer örnekleri kullandığını vurgulayarak, serginin büyük ilgi göreceğine inandığını söyledi.
Kaynak: AA
İlk açtığı serginin karma resimlerden oluştuğunu aktaran Çağlar, daha sonra belirli konular üzerine eserleriyle sanatseverlerin karşısına çıktığını anlattı.
Ayçiçeği, Karadenizli kadınlar, gelincik tarlaları ve at gibi birçok konuda resimlerinin bulunduğunu ifade eden Çağlar, bugüne kadar 18 kişisel sergi açtığını söyledi.
Son 10 yıldır hayranlık duyduğu atlar üzerine yoğunlaştığını anlatan Çağlar, şöyle devam etti:
"Çocukluğumda da atın içindeydim. Ata binen annemden hikayeler duyardım. Ben bin anneyim at da anne konusunda duygusal. Kadını görüyorum ben atta. Çıkış noktam buydu belki. Kendimi, özgürlüğü gördüm atta. Kendim de özgürümdür, ruhum özgürdür. At güçlüdür, kadının gücünü hissediyorum onda. Çizmeden önce atı tanımaya çalıştım. Anatomisini inceledim. Köylerde, çiftliklerde atları seyrettim uzun süre. Sonra onları tuvale aktarmaya başladım."
Sadece at üzerine resim yapan ressamın dünya genelinde az sayıda olduğunu dile getiren Çağlar, kendisinin bu konuda 5 sergi açtığını anlattı.
Çağlar, İstanbul Atlı Spor Kulübü, Türkiye Jokey Kulübü, Ankara ve Bursa'da sergiler açtığını ve atlı resimlerinin tanınmasıyla kendisine "At ressamı" denildiğini belirterek, "Atlara ve resimlerime karşı herkesin ilgisi var. Ben bu ilgiden memnunum. İyi ki, atları kendime seçmişim. Bunları atölyede çalışamazsınız. Atı atölyeye getiremezsiniz. Doğal ortamında çiftlikte özgür alanda çalışıyorsunuz. Birebir yaşıyorsunuz, birebir görüyorsunuz. Yani doğa, güneş, yeşil ve at hepsi bir arada" dedi.
Atı görmeden çizmenin zor olduğuna dikkati çeken Çağlar, görülse de hareketli bir objeyi tuvale aktarmanın da kolay olmadığını aktardı.
Resmi, ölçü, perspektif, uzaklık ve yakınlık olarak tanımlayan Çağlar, "Atı mesela kare kare alıyorsunuz. Zaten sanatçı pratikleşiyor. Ölçüyü alıyorsunuz. Siz artık o atın ayağını, kuyruğun kaldırdığında hangi şekli alacağını, kulaklarını biliyorsunuz. Atın koşma şekli nasıl, anatomisini inceliyorsunuz. O hareketleri bölüm bölüm karalıyorsunuz. Tuvalinize geçtiğinizde at oluşmuş oluyor zaten" diye konuştu.
- Dolmabahçe Sarayı'nda "Osmanlı'da Atlar" sergisine hazırlanıyor
Yeni bir projelerinin bulunduğunu ve yaklaşık 5 yıldır üzerinde çalıştıklarını ifade eden Çağlar, şunları kaydetti:
"Osmanlı'da Atlar diye bir projemiz var. Resimlerimiz bu konuda olacak ve Dolmabahçe Sarayı'nda sergileyeceğiz. Türkiye Jokey Kulübüyle görüşmeler devam ediyor. Şu anda 29 eser oldu, ilaveler yapılacak. Dolmabahçe'nin galerisine göre biz onları hazırladık. Başlangıçtan bitişe doğru bir proje bu. Kanuni Sultan Süleyman ve Hürrem Sultan ile bitirdik. Çok büyük ve hiç yapılmamış bir proje. Sergide Osmanlı tuğraları var, sanata destek olan padişahların tuğralarını çalıştım. Padişahları çalıştım. Aslında uluslararası bir konsept. Dolmabahçe'den sonra yurt dışına çıkacak bu eserler."
Çağlar, resimlerin ezbere çizilmediğini, döneme ait resimler ve diğer örnekleri kullandığını vurgulayarak, serginin büyük ilgi göreceğine inandığını söyledi.