Saü İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Memiş Açıklaması
Sakarya Üniversitesi (SAÜ) İlahiyat Fakültesi Türk-İslam Sanatları Tarihi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mehmet Memiş, İslam'ın özünde sanatı desteklediğini söyledi.
Memiş, gazetecilere yaptığı açıklamada, insanları güzele, güzelliğe çağıran İslam'ın, bu kavramların kendinde tezahür ettiği sanata ve sanat eserlerine duyarsız kalmasının düşünülemeyeceğini belirtti.
Bütün toplulukların sanatla meşgul olduğunu ifade eden Memiş, "Allah'ın yarattığı güzellikleri görünür ve hissedilir kılmak ve görünen güzellikler aracılığıyla görünmeyene ulaşmak, İslam sanatının en karakteristik özelliklerinden biri olarak kabul edilmektedir. İslam, özünde sanatı destekler" değerlendirmesinde bulundu.
Memiş, Kur'an-ı Kerim'de sanatı yasaklayan herhangi bir ifade bulunmadığını bildirerek, "Aksine Sebe Suresi'nde zikredildiği üzere Hz. Süleyman'ın sarayı için yaptırdıkları arasında heykeller de bulunmaktadır ve bunlar şükredilecek nimetler olarak gösterilmiştir" dedi.
İslam sanatının, tevhit temelinde kendi prensiplerini ortaya koyduğunu, bu prensipler çerçevesinde tapınmak maksadıyla yapılan her türlü resim ve heykelin yasaklandığının altını çizen Memiş, şöyle konuştu:
"Putperestliğe tepki olarak ortaya çıkan İslam'ın Yüce Peygamberi tevhid akidesini yerleştirmek için bu hususta daha tedbirkar ve hassas davranmıştır. Suret yapanların şiddetli azaba maruz kalacaklarını belirtmiştir. Bunun sebebi de 'tasvir' veya 'suret' isimleriyle bilinen resim ve heykelin bilhassa İslam öncesi devirlerde putperestlik amacıyla kullanılmış olmasıdır. Netice olarak, eğer tapmak veya Allah'ın yaratma kudretine karşı rekabet amacı taşımıyorsa, İslam'ın koyduğu kural ve esaslara ters düşmüyorsa tasvirin yasak olduğunu söyleyemeyiz."
Kaynak: AA
Bütün toplulukların sanatla meşgul olduğunu ifade eden Memiş, "Allah'ın yarattığı güzellikleri görünür ve hissedilir kılmak ve görünen güzellikler aracılığıyla görünmeyene ulaşmak, İslam sanatının en karakteristik özelliklerinden biri olarak kabul edilmektedir. İslam, özünde sanatı destekler" değerlendirmesinde bulundu.
Memiş, Kur'an-ı Kerim'de sanatı yasaklayan herhangi bir ifade bulunmadığını bildirerek, "Aksine Sebe Suresi'nde zikredildiği üzere Hz. Süleyman'ın sarayı için yaptırdıkları arasında heykeller de bulunmaktadır ve bunlar şükredilecek nimetler olarak gösterilmiştir" dedi.
İslam sanatının, tevhit temelinde kendi prensiplerini ortaya koyduğunu, bu prensipler çerçevesinde tapınmak maksadıyla yapılan her türlü resim ve heykelin yasaklandığının altını çizen Memiş, şöyle konuştu:
"Putperestliğe tepki olarak ortaya çıkan İslam'ın Yüce Peygamberi tevhid akidesini yerleştirmek için bu hususta daha tedbirkar ve hassas davranmıştır. Suret yapanların şiddetli azaba maruz kalacaklarını belirtmiştir. Bunun sebebi de 'tasvir' veya 'suret' isimleriyle bilinen resim ve heykelin bilhassa İslam öncesi devirlerde putperestlik amacıyla kullanılmış olmasıdır. Netice olarak, eğer tapmak veya Allah'ın yaratma kudretine karşı rekabet amacı taşımıyorsa, İslam'ın koyduğu kural ve esaslara ters düşmüyorsa tasvirin yasak olduğunu söyleyemeyiz."