Babıali Sohbetleri'nde 'Kulis Tiyatro' Konuşuldu
İSTANBUL - Edebiyat, Sanat ve Kültür Araştırmaları Derneği'nce (ESKADER) düzenlenen "Babıali Sohbetleri"nde, "Yeni, Yerli ve Milli Bir Tiyatro Dergisi: Kulis Tiyatro" konuşuldu.
Timaş Kitap Kahve'deki etkinliğe, Kulis Tiyatro Dergisi ekibi konuk oldu.
Derginin İmtiyaz Sahibi Osman Doğan, Tiyatro Külliyen adıyla 2008'de kurulmuş özel bir tiyatro olduklarını belirterek, "(Genel Yayın Yönetmeni) Ayşe Şahinboy'un 16 yıllık dergicilik kariyeri, bizi tiyatro dergisi çıkartmaya iten temel unsur oldu. Bu alanda böyle bir çalışmaya ihtiyaç olduğunu gördük. Açıkçası sahnelediğimiz oyunlardan, verdiğimiz eğitimlerden kazandığımız maddi ve manevi birikimi bu dergiye kanalize etmiş durumdayız" dedi.
Dergiyi çıkardıktan sonra özel tiyatroların çoğundan güzel tepkiler aldıklarını vurgulayan Doğan, tiyatroyla ilgilenen herkese kapılarının açık olduğunu ve onlardan yazı ve fikirleriyle her zaman kendilerine destek olmalarını istediklerini dile getirdi.
Genel Yayın Yönetmeni Ayşe Şahinboy Doğan da tiyatroyla alakalı dertlerini anlatabilecekleri bir ortam oluşmasını, tiyatroya ilk başladıkları zamandan beri hayal ettiklerini aktararak, bu alanda çıkan 4-5 derginin yazı ağırlıklı ve Batı tandanslı olduklarına işaret etti.
Yerli ve milli tiyatro anlayışına değinen Doğan, "Yerli ve milli tiyatro anlayışını kendimize hareket noktası olarak belirledik. Bunun için de ilk sayımızdan itibaren, yerli ustalarımıza özel sayılar çıkardık. İlk sayımız Nejat Uygur özel sayısıydı. Suna Pekuysal, İsmail Dümbüllü ve Haldun Taner isimleriyle özel sayılarımız devam etti. Bunları yaparken gördük ki biz bu isimleri sıklıkla zikrediyor, ödül alırken teşekkürler ediyor fakat hiç tanımıyor ve hiç haklarında yayın çalışması yapmıyoruz" diye konuştu.
- "Tiyatroya olan ilgiyi artırmak temel hedeflerimizden birisiydi"
Doğan, dergiyi 2014'ün Kasım ayında çıkarmaya başladıklarını aktararak, şu bilgileri verdi:
"Üslup ve dil olarak, daha genele yayılmış kültür sanat okuyucusuna hitap eden bir yayın çıkartma derdindeydik. Çok ağırlıklı teknik terim ve akademik dil kullanmamayı, görsel öğeler kullanmayı tercih ettik. Çünkü tiyatro, görsel bir sanattır. Biz de o görselliği dergi sayfalarından okuyucuya iletmek istedik. Tiyatroya olan ilgiyi artırmak temel hedeflerimizden birisiydi."
Derginin yazarlarından Kayhan Binnetoğlu, Kulis Tiyatro dergisinin herkesin anlayabileceği bir dille çıktığını belirterek, "Bu dergiyi benim babam da okuyor. Babam normalde sanatla ilgilenmez, dergi takip etmez ama bana yeni sayının çıkıp çıkmadığını soruyor. O bunu sorunca, ben artık şaşırmaya ve sevinmeye başladım. 'İnsanlara bu yolla tiyatroyu sevdirebilir, tanıtabiliriz' düşüncem pekişmeye başladı. Benim için en önemli unsur budur. Herkes anlayabiliyorsa derdimizi, bu güzel bir şeydir" ifadesini kullandı.
Yazarlardan Aysun Ellidokuzoğlu da dergide, tiyatro metinlerindeki karakter analizlerini yaptığını söyleyerek, "Tiyatroda hala Shakespeare eserlerinin sahnelenmesi, hem bu eserlerdeki dilin başarısı hem de bizim tembelliğimizdir. Biz biraz tiyatroya mesafeli duruyor ve okumuyoruz. Fakat bu derginin tiyatroya olan mesafeli duruşa, önyargıya bir son verebileceğini hissediyorum. Bunun için uğraşıyorum" dedi.
Etkinliğin moderatörlüğünü üstlenen Gülcan Tezcan ise dergi çıkartmanın ve yayıncılıkla uğraşmanın meşakkatli bir iş olduğunun altını çizerek, şöyle konuştu:
"Dergicilik, bu işle uğraşıp bırakanlar ve yapanlar tarafından delilik olarak adlandırılır. Çünkü fikir üretmeniz, muhataplarınıza yeni şeyler sunmanı gerekmektedir. Bunun için birikimli olmanız ve birikimli insanlar yetiştirmeniz gerekir. Ortaya çıkardığınız yayını, okura ulaştırmanız gerekir. Bütün bunları yaparken de maddi beklentinizin olmaması gerekir. Tıpkı sanat ve sinema gibi, dergicilik de para kazandırmaz."
Etkinliğe, sanatseverler ve tiyatroyla ilgilenenler yoğun ilgi gösterdi.
Kaynak: AA
Derginin İmtiyaz Sahibi Osman Doğan, Tiyatro Külliyen adıyla 2008'de kurulmuş özel bir tiyatro olduklarını belirterek, "(Genel Yayın Yönetmeni) Ayşe Şahinboy'un 16 yıllık dergicilik kariyeri, bizi tiyatro dergisi çıkartmaya iten temel unsur oldu. Bu alanda böyle bir çalışmaya ihtiyaç olduğunu gördük. Açıkçası sahnelediğimiz oyunlardan, verdiğimiz eğitimlerden kazandığımız maddi ve manevi birikimi bu dergiye kanalize etmiş durumdayız" dedi.
Dergiyi çıkardıktan sonra özel tiyatroların çoğundan güzel tepkiler aldıklarını vurgulayan Doğan, tiyatroyla ilgilenen herkese kapılarının açık olduğunu ve onlardan yazı ve fikirleriyle her zaman kendilerine destek olmalarını istediklerini dile getirdi.
Genel Yayın Yönetmeni Ayşe Şahinboy Doğan da tiyatroyla alakalı dertlerini anlatabilecekleri bir ortam oluşmasını, tiyatroya ilk başladıkları zamandan beri hayal ettiklerini aktararak, bu alanda çıkan 4-5 derginin yazı ağırlıklı ve Batı tandanslı olduklarına işaret etti.
Yerli ve milli tiyatro anlayışına değinen Doğan, "Yerli ve milli tiyatro anlayışını kendimize hareket noktası olarak belirledik. Bunun için de ilk sayımızdan itibaren, yerli ustalarımıza özel sayılar çıkardık. İlk sayımız Nejat Uygur özel sayısıydı. Suna Pekuysal, İsmail Dümbüllü ve Haldun Taner isimleriyle özel sayılarımız devam etti. Bunları yaparken gördük ki biz bu isimleri sıklıkla zikrediyor, ödül alırken teşekkürler ediyor fakat hiç tanımıyor ve hiç haklarında yayın çalışması yapmıyoruz" diye konuştu.
- "Tiyatroya olan ilgiyi artırmak temel hedeflerimizden birisiydi"
Doğan, dergiyi 2014'ün Kasım ayında çıkarmaya başladıklarını aktararak, şu bilgileri verdi:
"Üslup ve dil olarak, daha genele yayılmış kültür sanat okuyucusuna hitap eden bir yayın çıkartma derdindeydik. Çok ağırlıklı teknik terim ve akademik dil kullanmamayı, görsel öğeler kullanmayı tercih ettik. Çünkü tiyatro, görsel bir sanattır. Biz de o görselliği dergi sayfalarından okuyucuya iletmek istedik. Tiyatroya olan ilgiyi artırmak temel hedeflerimizden birisiydi."
Derginin yazarlarından Kayhan Binnetoğlu, Kulis Tiyatro dergisinin herkesin anlayabileceği bir dille çıktığını belirterek, "Bu dergiyi benim babam da okuyor. Babam normalde sanatla ilgilenmez, dergi takip etmez ama bana yeni sayının çıkıp çıkmadığını soruyor. O bunu sorunca, ben artık şaşırmaya ve sevinmeye başladım. 'İnsanlara bu yolla tiyatroyu sevdirebilir, tanıtabiliriz' düşüncem pekişmeye başladı. Benim için en önemli unsur budur. Herkes anlayabiliyorsa derdimizi, bu güzel bir şeydir" ifadesini kullandı.
Yazarlardan Aysun Ellidokuzoğlu da dergide, tiyatro metinlerindeki karakter analizlerini yaptığını söyleyerek, "Tiyatroda hala Shakespeare eserlerinin sahnelenmesi, hem bu eserlerdeki dilin başarısı hem de bizim tembelliğimizdir. Biz biraz tiyatroya mesafeli duruyor ve okumuyoruz. Fakat bu derginin tiyatroya olan mesafeli duruşa, önyargıya bir son verebileceğini hissediyorum. Bunun için uğraşıyorum" dedi.
Etkinliğin moderatörlüğünü üstlenen Gülcan Tezcan ise dergi çıkartmanın ve yayıncılıkla uğraşmanın meşakkatli bir iş olduğunun altını çizerek, şöyle konuştu:
"Dergicilik, bu işle uğraşıp bırakanlar ve yapanlar tarafından delilik olarak adlandırılır. Çünkü fikir üretmeniz, muhataplarınıza yeni şeyler sunmanı gerekmektedir. Bunun için birikimli olmanız ve birikimli insanlar yetiştirmeniz gerekir. Ortaya çıkardığınız yayını, okura ulaştırmanız gerekir. Bütün bunları yaparken de maddi beklentinizin olmaması gerekir. Tıpkı sanat ve sinema gibi, dergicilik de para kazandırmaz."
Etkinliğe, sanatseverler ve tiyatroyla ilgilenenler yoğun ilgi gösterdi.