Derviş Zaim Sineması Masaya Yatırıldı
Adana`da bu yıl 18.
`si organize edilen, `Uluslararası Altın Koza Film Festivali` kapsamında `jüri başkanlığı` görevini üstlenen Derviş Zaim`in sinemaya bakışı ve filmleri, düzenlenen panelle masaya yatırıldı. Büyükşehir Belediyesi`nce gerçekleştirilen; `18. Uluslararası Altın Koza Film Festivali` tüm hızıyla devam ediyor. `Uzun Metrajlı Ulusal Filmler Yarışması`nda `jüri başkanlığı` görevini üstlenen yönetmen Derviş Zaim`in, beyaz perdeye yansıyan çalışmaları Büyükşehir Belediye Tiyatro Salonu`nda düzenlenen; `Derviş Zaim Sineması` konulu panelde ele alındı. Akademisyenler; Prof. Dr. Zeynep Tül Akbal Süalp, Prof. Dr. Serpil Kırel`in yanı sıra oyuncular Mehmet Ali Nuroğlu ve Rıza Sönmez ile birlikte yapımcıBaran Seyhan da oturuma konuşmacı olarak katıldı. Sinema yazarı Esin Küçüktepepınar`ın oturum başkanlığını üstlenmiş olduğu etkinlikte; Türk sinemasının son dönemlerdeki en önemli yönetmelerinden biri olarak öne çıkan Derviş Zaim`in filmleri ve Zaim`in sinemaya bakış açısı konuşuldu
"DERVİŞ ZAİM, OYUNCUSUNA KARŞI ÇOK DEMOKRATTIR" Derviş Zaim denildiğinde akla bir takım kavramların geldiğini kaydeden oyuncu Mehmet Ali Nuroğlu, "Bunların başındaysa tevazu geliyor. Bilgelikten de bahsedebiliriz ama şunu açıkça söylemek gerekirse hem oyunculuğa, hem de hayata dair Derviş Zaim`den çok şey öğrendim. Bir çok şeyi gözlemleyerek edindiğimi düşünüyorum. Kesinlikle sıkıcılığa kaçmayan, kaliteli bir espri anlayışıyla bezenmiş bir ciddiyet, çalışkanlık, yaptığı işi önemsemek gibi özellikleri var Derviş Zaim`in. Tüm bunların yanında düşünceylebeslenen senaryolar olmasını yanı sıra biz kendisiyle sette çok güzel vakitler de geçirdik. Onunla aynı seti paylaşmak çok keyifliydi, çünkü yönetmenler oyunculara bir takım şeyler dayatabiliyor ama Derviş bu konuda çok demokrattır. Bizim her zaman inisiyatif almamıza izin veren biridir" dedi
"ZAİM, SEYİRCİSİNİ İHMAL ETMEYEN BİR SİNEMACI" Derviş Zaim`in sinemacılığının, yapımcılığa uzak bir yapısının olduğunu kaydeden Prof. Dr. Serpil Kırel, "Derviş Zaim, olay ve olgulara ne dışarıdan bakan, ne de içeriden bakan bir göz olarak. Bu durum, Derviş Zaim`in filmlerinin hemen hemen hepsinde karşımıza çıkan ve onu o yapan özelliklerinden biri gibi görünüyor" diye konuştu. Zaim`in filmlerinde iktidar olgusunun ele alındığını dile getiren Kırel, bu iktidarların görünümlerininse kendine çeken ve hayran bırakan şekliyle değil, ironik bir şekilde oiktidarı kuran insanları anlattığını dile getirdi. Derviş Zaim`in hayat verdiği karakterlerin, hayattan kopuk olmadığı gibi hayatın içinde var olan ve her insanın çevresinde rahatlıkla görebileceği karakterler olduğunu anlatan oyuncu Rıza Sönmez ise, Derviş Zaim`in, seyircisini ihmal etmeyen bir sinemacı olduğu yorumunda bulundu
"HERKES DERVİŞ ZAİM`İN FİLMLERİNİ RAHATLIKLA İZLEYEBİLİR" Sönmez, "Derviş Zaim, sinema seyircisinin çeşitli katmanlardan oluştuğunu bilir ve ürettiği iş, hemen hemen her seyircinin o filmi takip etmesine neden olabilecek unsurlar içerir. Defalarca düşünülmesi ve takip edilmesi gereken unsurlar içermesine rağmen, sinemayla asgari düzeyde ilişki kurmuş bir seyirci, Derviş Zaim`in herhangi bir filmini rahatlıkla izleyebilir. Çünkü o, polisiyenin tekniklerinden yararlandığı gibi macera film tekniklerinden yararlanır ama yaşadığı coğrafyayı ihmal etmemiş bir sinemacıolarak ya da o coğrafyada üretilmiş diğer sanatlara bakar, o sanatın da aslında yaşamdan evrenerek geldiğinin farkına varır ve tüm bu sanatların tekniklerini kullanarak, bunu sinemasında yeniden yorumlar" ifadesini kullandı. Yapımcı Baran Seyhan da, namuslu iş yapmanın diğer alanlarda olduğu gibi sinemada da çok zor olduğunu söyledi
"ZAİM, AMACINA ULAŞMAK İÇİN HER YOLU MÜBAH SAYMAZ" Seyhan, "Namuslu iş yapmaktan kastım; işin parası pulu, alaveresi dalaveresi değil. Niyet ettiğiniz, yapmak istediğiniz şeyde amacınıza ulaşırken, önünüze doğal olarak çıkacak olan engelleri aşma yolunda gösterdiğiniz çabaları kastediyorum. Çünkü bir sanat üretiminde `yaratıcı kimlik`, gerçekten hedeflenen şeyi elde etmek için her yolu mubah sayabilir. Ama Derviş Zaim, hayata böyle bakmıyor. Benim, kendisiyle birlikte iş yapmaktan keyif almama neden olan şeylerden biri de bu. Kendisiyle her ne kadaryapılarımız, dünya görüşlerimiz, mizah anlayışlarımız farklı olsa da onun çalışkanlığına hayranlıkla gıptayla bakarım" diye konuştu
Konuşmaların ardından sahneye davet edilen yönetmen Derviş Zaim, katılımcıların kendisine yöneltmiş olduğu sorulara da yanıt verdi.
Kaynak: İHA
"DERVİŞ ZAİM, OYUNCUSUNA KARŞI ÇOK DEMOKRATTIR" Derviş Zaim denildiğinde akla bir takım kavramların geldiğini kaydeden oyuncu Mehmet Ali Nuroğlu, "Bunların başındaysa tevazu geliyor. Bilgelikten de bahsedebiliriz ama şunu açıkça söylemek gerekirse hem oyunculuğa, hem de hayata dair Derviş Zaim`den çok şey öğrendim. Bir çok şeyi gözlemleyerek edindiğimi düşünüyorum. Kesinlikle sıkıcılığa kaçmayan, kaliteli bir espri anlayışıyla bezenmiş bir ciddiyet, çalışkanlık, yaptığı işi önemsemek gibi özellikleri var Derviş Zaim`in. Tüm bunların yanında düşünceylebeslenen senaryolar olmasını yanı sıra biz kendisiyle sette çok güzel vakitler de geçirdik. Onunla aynı seti paylaşmak çok keyifliydi, çünkü yönetmenler oyunculara bir takım şeyler dayatabiliyor ama Derviş bu konuda çok demokrattır. Bizim her zaman inisiyatif almamıza izin veren biridir" dedi
"ZAİM, SEYİRCİSİNİ İHMAL ETMEYEN BİR SİNEMACI" Derviş Zaim`in sinemacılığının, yapımcılığa uzak bir yapısının olduğunu kaydeden Prof. Dr. Serpil Kırel, "Derviş Zaim, olay ve olgulara ne dışarıdan bakan, ne de içeriden bakan bir göz olarak. Bu durum, Derviş Zaim`in filmlerinin hemen hemen hepsinde karşımıza çıkan ve onu o yapan özelliklerinden biri gibi görünüyor" diye konuştu. Zaim`in filmlerinde iktidar olgusunun ele alındığını dile getiren Kırel, bu iktidarların görünümlerininse kendine çeken ve hayran bırakan şekliyle değil, ironik bir şekilde oiktidarı kuran insanları anlattığını dile getirdi. Derviş Zaim`in hayat verdiği karakterlerin, hayattan kopuk olmadığı gibi hayatın içinde var olan ve her insanın çevresinde rahatlıkla görebileceği karakterler olduğunu anlatan oyuncu Rıza Sönmez ise, Derviş Zaim`in, seyircisini ihmal etmeyen bir sinemacı olduğu yorumunda bulundu
"HERKES DERVİŞ ZAİM`İN FİLMLERİNİ RAHATLIKLA İZLEYEBİLİR" Sönmez, "Derviş Zaim, sinema seyircisinin çeşitli katmanlardan oluştuğunu bilir ve ürettiği iş, hemen hemen her seyircinin o filmi takip etmesine neden olabilecek unsurlar içerir. Defalarca düşünülmesi ve takip edilmesi gereken unsurlar içermesine rağmen, sinemayla asgari düzeyde ilişki kurmuş bir seyirci, Derviş Zaim`in herhangi bir filmini rahatlıkla izleyebilir. Çünkü o, polisiyenin tekniklerinden yararlandığı gibi macera film tekniklerinden yararlanır ama yaşadığı coğrafyayı ihmal etmemiş bir sinemacıolarak ya da o coğrafyada üretilmiş diğer sanatlara bakar, o sanatın da aslında yaşamdan evrenerek geldiğinin farkına varır ve tüm bu sanatların tekniklerini kullanarak, bunu sinemasında yeniden yorumlar" ifadesini kullandı. Yapımcı Baran Seyhan da, namuslu iş yapmanın diğer alanlarda olduğu gibi sinemada da çok zor olduğunu söyledi
"ZAİM, AMACINA ULAŞMAK İÇİN HER YOLU MÜBAH SAYMAZ" Seyhan, "Namuslu iş yapmaktan kastım; işin parası pulu, alaveresi dalaveresi değil. Niyet ettiğiniz, yapmak istediğiniz şeyde amacınıza ulaşırken, önünüze doğal olarak çıkacak olan engelleri aşma yolunda gösterdiğiniz çabaları kastediyorum. Çünkü bir sanat üretiminde `yaratıcı kimlik`, gerçekten hedeflenen şeyi elde etmek için her yolu mubah sayabilir. Ama Derviş Zaim, hayata böyle bakmıyor. Benim, kendisiyle birlikte iş yapmaktan keyif almama neden olan şeylerden biri de bu. Kendisiyle her ne kadaryapılarımız, dünya görüşlerimiz, mizah anlayışlarımız farklı olsa da onun çalışkanlığına hayranlıkla gıptayla bakarım" diye konuştu
Konuşmaların ardından sahneye davet edilen yönetmen Derviş Zaim, katılımcıların kendisine yöneltmiş olduğu sorulara da yanıt verdi.