'Matbuat Aleminden Sanatkar Çehreler' Paneli
Yazar Yılmaz ve Prof. Dr. Tarım'ın katıldığı etkinlikte, Yakup Kadri Karaosmanoğlu anıldı
Basın İlan Kurumu (BİK) ile Edebiyat, Sanat ve Kültür Araştırmaları Derneğinin (ESKADER) düzenlediği 'Matbuat Aleminden Sanatkar Çehreler' panelinde, Yakup Kadri Karaosmanoğlu anıldı.
Çemberlitaş'taki Basın Müzesi'nde gerçekleşen panele katılan yazar Kudret Ayşe Yılmaz, Karaosmanoğlu'nun hikayelerinde yer alan, aşk, kadın ve ölüm temalarını irdeleyerek, 'Yazarın 60 civarında hikayesi bulunmakta. Son 50 yılında hiç hikaye yazmamış. Hikayelerini ise 'İkdam', 'Dergah' ve 'Servet-i Fünun' dergilerinde yayınlamış.' dedi.
Karaosmanoğlu'nun hikayelerinin erkek merkezli olduğunu anlatan Yılmaz, 'Karakterler genellikle erkeklerden seçilmiş. Kadın karakterleri ele aldığında da tahlilde çok başarılı ama ruh tahlilinden ziyade daha yoğun olarak görüntünün tarifi üzerine yoğunlaştığını görüyoruz.' diye konuştu.
Kudret Ayşe Yılmaz, Karaosmanoğlu'nun 'Bir Serencam' isimli hikaye kitabına değinerek, şöyle devam etti:
'Genellikle daha karamsar bir çehreye sahip. Hikayeler daha hacimli, tasvirler daha renkli. Ortaya konan kadın karakterleri, daha işçilikli. Çünkü diğer kitaplarda kadın karakterlerini bu kadar işlemiyor. Burada bu karakter üzerine daha fazla zihin yormuş diyebiliriz.'
Karaosmanoğlu'nun ilk hikayesinin de 'Bir Kadın Meselesi' olduğunu söyleyen Yılmaz, hikayede anlatılan olayın bugünün kadın cinayetlerini hatırlattığını sözlerine ekledi.
Prof. Dr. Rahim Tarım da genç kitapseverlere, Karaosmanoğlu'nun 'Gençlik ve Edebiyat Hatıraları' kitabını okumalarını tavsiye ederek, 'Hem üslubu hem Türkçesi hem de yaklaşımı açısından okunmalı. Bazen Karaosmanoğlu'nun çok acı, katı ve alaycı olduğunu görüyorsunuz. Özellikle 'Zoraki Diplomat' eserinde bunu görebilirsiniz.' değerlendirmesinde bulundu.
Tarım, Karaosmanoğlu'nun yaşadığı dönem nedeniyle karamsar bir yazar olduğunu ifade ederek, şunları kaydetti:
'Avrupa kaynaklı Fransız ihtilalinin insanlara vadettiği birtakım özgürlüklerle eşitliklerin sağlanamadığı, hızla modernleşen bir Avrupa'da kültürel değerlerin alt üst olduğu ve dolayısıyla bizimle Fransız edebiyatı üzerine eklemlenerek etkilendiğimiz bir modernizm söz konusu. Karaosmanoğlu'nun gerek romanlarında gerek hikayelerinde öne çıkan belirleyici vasıflardan bir tanesi, bireyin öne çıkmasıdır. Bu da modernizme ve modern romana verilen önemdir.'
Moderatörlüğünü yazar Ercan Köksal'ın üstlendiği panelin sonunda, konuşmacılar dinleyicilerin sorularını yanıtladı.
Kaynak: AA
Çemberlitaş'taki Basın Müzesi'nde gerçekleşen panele katılan yazar Kudret Ayşe Yılmaz, Karaosmanoğlu'nun hikayelerinde yer alan, aşk, kadın ve ölüm temalarını irdeleyerek, 'Yazarın 60 civarında hikayesi bulunmakta. Son 50 yılında hiç hikaye yazmamış. Hikayelerini ise 'İkdam', 'Dergah' ve 'Servet-i Fünun' dergilerinde yayınlamış.' dedi.
Karaosmanoğlu'nun hikayelerinin erkek merkezli olduğunu anlatan Yılmaz, 'Karakterler genellikle erkeklerden seçilmiş. Kadın karakterleri ele aldığında da tahlilde çok başarılı ama ruh tahlilinden ziyade daha yoğun olarak görüntünün tarifi üzerine yoğunlaştığını görüyoruz.' diye konuştu.
Kudret Ayşe Yılmaz, Karaosmanoğlu'nun 'Bir Serencam' isimli hikaye kitabına değinerek, şöyle devam etti:
'Genellikle daha karamsar bir çehreye sahip. Hikayeler daha hacimli, tasvirler daha renkli. Ortaya konan kadın karakterleri, daha işçilikli. Çünkü diğer kitaplarda kadın karakterlerini bu kadar işlemiyor. Burada bu karakter üzerine daha fazla zihin yormuş diyebiliriz.'
Karaosmanoğlu'nun ilk hikayesinin de 'Bir Kadın Meselesi' olduğunu söyleyen Yılmaz, hikayede anlatılan olayın bugünün kadın cinayetlerini hatırlattığını sözlerine ekledi.
Prof. Dr. Rahim Tarım da genç kitapseverlere, Karaosmanoğlu'nun 'Gençlik ve Edebiyat Hatıraları' kitabını okumalarını tavsiye ederek, 'Hem üslubu hem Türkçesi hem de yaklaşımı açısından okunmalı. Bazen Karaosmanoğlu'nun çok acı, katı ve alaycı olduğunu görüyorsunuz. Özellikle 'Zoraki Diplomat' eserinde bunu görebilirsiniz.' değerlendirmesinde bulundu.
Tarım, Karaosmanoğlu'nun yaşadığı dönem nedeniyle karamsar bir yazar olduğunu ifade ederek, şunları kaydetti:
'Avrupa kaynaklı Fransız ihtilalinin insanlara vadettiği birtakım özgürlüklerle eşitliklerin sağlanamadığı, hızla modernleşen bir Avrupa'da kültürel değerlerin alt üst olduğu ve dolayısıyla bizimle Fransız edebiyatı üzerine eklemlenerek etkilendiğimiz bir modernizm söz konusu. Karaosmanoğlu'nun gerek romanlarında gerek hikayelerinde öne çıkan belirleyici vasıflardan bir tanesi, bireyin öne çıkmasıdır. Bu da modernizme ve modern romana verilen önemdir.'
Moderatörlüğünü yazar Ercan Köksal'ın üstlendiği panelin sonunda, konuşmacılar dinleyicilerin sorularını yanıtladı.