Arabesk artık seçkinler için tehlike arz etmiyor
Kalan Müzik etiketiyle 'Has Arabesk' isimli bir albüme imza atan Şevval Sam, arabesk müziğin sınıf farklılığını yansıtan bir tür olduğunu belirtiyor. 'Her müzik, ortaya çık...
Kalan Müzik etiketiyle ' Has Arabesk ' isimli bir albüme imza atan Şevval Sam , arabesk müziğin sınıf farklılığını yansıtan bir tür olduğunu belirtiyor . " Her müzik , ortaya çıkış sürecinde daha masumdur .
Ne zaman ticarileşirse masumiyetini yitirir . Özgün üretimlerin olmamaya başladığı dönemlerde farklı müzik tarzları ile sentezlenen eski şarkılar , aynı zamanda o dönemin masumiyetine duyulan özlemdir de . . . " diyen Sam ile damardan bir muhabbet yaptık .
-Alaturka , Karadeniz , caz , etnik müzik derken bu kez de bir arabesk albümüyle çıktınız karşımıza . Bu albümü yapma fikrinin gerekçesi neydi?
Arabesk albüm yapmaya karar verdiğimde bunu gerekçelendirmeye ihtiyaç duymadım . Sadece içimden geleni yaptım . Konsept albüm yapmak hoşuma gidiyor . Bu benim müziği algılayışımla da alakalı galiba , çünkü ben müziği tarzlarına göre değil , iyi ya da kötü müzik olup olmadıklarına göre ayırıyorum . İcralar da önemli . Kötü icra edilmiş bir şarkıyı iyi bir beste olsa da dinleyemem .
Ne zaman tanıştınız bu müzikle?
80 ' lere tekabül eder . Ortaokulda arkadaşlarımdan Küçük Emrah ' a âşık olanlar vardı . Ama ben daha çok lise döneminde İbrahim Tatlıses ' in Fosforlu Cevriye albümünü dinliyordum . O albüm kadınlar matinesi kaydı mıydı hatırlamıyorum ama konuşmalar filan da vardı . Bana çok eğlenceli gelmişti .
Bu alanda kimi sever ve ayrı tutarsınız?
O müzik o dönemde hoşuma gidince iyi örneklerini yakaladığımda dinliyordum . Kaldı ki 80 ' lerde , 70 ' li yıllardaki soundunu gitgide kaybetmeye başlamıştı arabesk . Yine de eski kasetleri bulup Orhan Gencebay ' ları , Müslüm Gürses ' leri dinliyorduk . Bergen , Kibariye , Ferdi Tayfur da gündemdeydi .
Has Arabesk albümünün bir manifestosu var mı? Albüm 1970 ' li yıllara duyulan bir özlemi mi anlatıyor yoksa artık pop-rock müzik türüyle harmanlanan arabesk türüne karşı ' gerçek arabesk budur ' itirazını mı yükseltiyor?
Bir iddialaşma söz konusu değil . Herhangi bir ispat çabası da yok Has Arabesk ' te . Sadece kendi adıma yorum ve icralarda biraz muhafazakarım . Arabeskin arabesk gibi , alaturkanın alaturka gibi , cazın caz gibi söylenmesini tercih ediyorum . Her müziğin kendine has bir tavrı , yorumu var , ben de onları kullanmaya çalıştım bu albümde . 70 ' lerin soundu benim ve Kalan Müzik ' in özel tercihiydi .
Son dönemlerde arabeskin yaygınlaşacağına dair bir hayli görüş ortaya çıktı . Bu görüşe katılıyor musunuz?
Arabesk , 60 ' ların sonlarında başlayan göçler ve o dönemdeki sosyo-politik durumun müzikal yansımasıydı . Bugün toplum profilinin kendini ifade biçimindeki dil değiştiğinden , o dönemin arabeskinin yeni örneklerinin üretilmesi mümkün görünmüyor . Yeni üretimlerde de özgün bir çeşitlilik olmadığından eskilere dönüş olduğu doğrudur .
Aslında arabesk müzik 80 sonrasında sesini duyuramıyor gibi görünse de arabeskçiler rock formunda , rockçılar da arabesk formunda müzik yaparak bu müziğin devamını sağladılar . Bu topraklarda arabesk müzik her zaman var olur mu?
Her müzik , ortaya çıkış sürecinde daha masumdur . Ne zaman ki ciddi biçimde ticari potansiyele dönüşmeye başlar , masumiyetini yitirir . Özgün üretimlerin olmamaya başladığı dönemlerde farklı müzik tarzları ile sentezlenen eski şarkılar , o dönemin masumiyetine duyulan özlemdir de .
Müslüm Gürses ' in Harbiye Açık Hava konserleriyle başlayan arabeskin açılım sürecini nasıl değerlendiriyorsunuz? Doğru bir çıkış mıydı o?
Türkiye ' de arabesk olgusu hiçbir zaman sadece müzikten ibaret olmamıştır . Bu yüzden birbirinden çok farklı anlayışlara ' Ay çok arabesk ' gibi ifadeler kullanılır . Arabesk aynı zamanda seçkincilere göre bir ' alt kültür ' dür . Ama artık 70 ' ler ve 80 ' lerdeki gibi küçümsenen kitlenin müziği seçkinlerin sınıflarına karşı bir tehlike arz etmemektedir . Zaten Müslüm Gürses ' e Bülent Ortaçgil şarkısı söyleterek kendilerine göre ' sınıf atlatmışlardır ' -ki Müslüm Baba aslında hâlâ çok masum ve yine kendi karakterini şarkılara koymuştur bence- bu aynı zamanda bugün arabeskin tekrar gündeme gelmesinin yolunu açmıştır . Arabeskin yine de nostaljik bir müzik olarak algılanmakta olduğunu düşünüyorum .
Her ne kadar dillendirilmese de sadece ezilen ve beklenti içinde olanların değil aynı zamanda yüksek sosyal sınıfın da dinlediği bir müzik türü arabesk . Bu fikre katılıyor musunuz?
Has Arabesk albümünün kitapçığında arabeskin tarihine dair bir yazı var . Orada da bahsedildiği gibi , bir dönem , özellikle Orhan Gencebay ' ın ' Bir Teselli Ver ' şarkısı tüm sosyal sınıflarca dinlenmiş . Hatta o dönemde üniversitede okumuş tanıdıklarım o şarkının ortalığı salladığını söylerler .
Fazıl Say , Twitter ' da " Sağır olduğum gün ben de arabesk müzik dinlemenin keyfini doya doya çıkaracağım " diye yazmıştı . Bu üstten bakış açısına sahip birçok insan var . Arabesk cidden dışlanması gereken bir müzik türü müdür?
Bir müzik türünün dışlanması diye bir şey bence olamaz . Bir sosyal olguyu dışlayabilirsiniz ama bu da benim hayata karşı duruşuma ters . Ben zaten insanların ayrımcı yaklaşımlarından şikayetçiyim . Bu ister etnik kimlik , ister sınıf farklılığı olsun . Arabesk albüm hazırlığında olduğum süreçte bazı müzisyen arkadaşlarım bana , buna benzer elitist ifadeler kullandılar . Herkesin kendi tercihidir , kınayamam , ama önyargılı bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum ki önyargı , her zaman insanların öğrenme , anlama ve keşfetme potansiyelini engelleyici bir unsur olmuştur . Başta da söylediğim gibi , her müziğin iyi örneklerini dinlemeyi seviyorum ve bu benim hayatımı zenginleştiriyor . Kaldı ki benim için arabesk şarkı söylemek hayatımda yaptığım en eğlenceli işlerden biriydi . Sesimin sınırlarına ya da farklı gırtlak nağmelerine dair bir keşif süreciydi .
Has Arabesk ' in daha ilk günden 30 bin satış rakamına ulaşmasını nasıl yorumluyorsunuz? Bunu neye bağlıyorsunuz?
Zannediyorum arabesk bir albüm olduğu için değil , benim bu zamana kadar çizdiğim müzikal çizgiden dolayı böyle bir rakama ulaştı bu albüm . Benim müzikle olan ilişkimi artık insanlar biliyorlar . Sevdiğim şarkıları söylüyorum ben , ne tarz olursa olsun . Kalan Müzik ' in de bilinen bir çizgisi ve sıkı takipçileri var .
Her ne kadar birçok parçaya yer verseniz de sıkı arabesk dinleyicilerinin görmek istediği parçalara yer vermemiş olmanız bazı mızıldanmalara neden olabilir . Mesela ' Canım Dediklerim ' , ' Huzurum Kalmadı ' , ' Merak Etme Sen ' , ' Sabahçı Kahvesi ' ' Bir Teselli Ver ' gibi ilk akla gelebilecek parçalar neden yok?
Bu konuda herkesi mutlu etmek imkânsız . O şarkıları koysaydım bu sefer de " Ya! Yalnızım Dostlarım ' ı koymamışsın " ya da " Yağmurun Sesine Bak nerede? " diyeceklerdi . Kaldı ki söylenecek onlarca şarkı var ama CD ' ye en fazla 15 ' ini koyabildik . Şarkı seçimlerindeki kriterimiz , arabesk tarihine iz bırakmış şarkıcıların seslendirdiği , kiminin parladığı , kiminin gölgede kaldığı şarkılardı . Repertuvarı Hasan Saltık ' la birlikte belirledik .
Müzikte , siyasette , yaşayış biçimindeki arabeskleşmeye bu müziğin katkısı ne? Yaşam mı müziği etkiliyor , müzik mi yaşamı?
Albüm kitapçığında arabeske dair yazıyı okuyanlar göreceklerdir . Sosyal Bilimci Adorno ' nun " Her müzik türü , toplumun bütününde var olan çelişkilerin izini taşır " sözü bu sorunuzu açıklar nitelikte bence .
Işın Karaca ' nın ' Arabesque ' adlı albümünden sonra sizin bu albümü çıkarmanız " Şevval Sam , Işın Karaca ' yı taklit etti " yorumlarına yol açtı? Bunu nasıl yorumluyorsunuz?
Müziğin işleyiş sürecine dair bilgisi olmayanların böyle düşünmesi çok normal . Repertuvar seçimi , teliflerin satın alınması , icralar , teknik süreçler , fotoğraftır , tasarımdır , baskıdır bunlar . " Aman biri yapmış biz de hemen yapalım " desek bile bir ayda yapılacak şeyler değil . İki yıldır üzerine titizlikle çalıştığımız ve zaten bir yıl öncesinde de duyurduğumuz bir proje Has Arabesk . s . zengin@zaman . com . tr
***
Arabesk müzik festivali yapılsa katılırım
AB uyum yasası çerçevesinde minibüslerde arabesk müzik dinlenmesi yasak . Merkezi Hastane Randevu Sistemi Çağrı Merkezi ' ne alımı yapılan personelin karamsar ve iç karartıcı diye nitelenen arabesk müziği dinlemesi yasaklandı . Bunları nasıl yorumluyorsunuz?
Kamusal alandaki müzik yayınlarının , oranın yetkilisi tarafından belirlenmesini ben de doğru bulmuyorum açıkçası . Çünkü bu bir tercih meselesidir . Ben taksilerde de dinlemeyi tercih etmediğim bir şey duyduğumda radyoyu kapatmalarını rica ediyorum . Bazen kafam kaldırmıyor . Ancak bir yandan da yasakçı zihniyete karşı duruyorum . Unutulmasın ki , eleştirdikleri arabesk müziğin yükselmesinde , 1926-1976 arası Türk müziğinin okullarda okutulmasının ve yine 30 ' lu yıllarda 20 ay boyunca Türk müziğinin radyolarda dinlenmesinin yasaklanmasının payı büyüktür .
Madem arabeskin bu kadar toplumsal zemini var bu ülkede ve bu kadar çok babaları var . Neden ' Arabesk Festivali ' yapılmıyor? Böyle bir festival olsa katılır mısınız?
Katılırım tabii ki . Her ne kadar acısı ön planda bir müzik olsa da biz hüzünle eğlenen bir millet olduğumuz için , çok eğlenceli olabilir .
Zaman