Arü’de Türk Sanat Tarihi Paneli
Ardahan Üniversitesi, “Türk Sanat Tarihinin Etkileri ve Evreleri” konulu panele ev sahipliği yaptı.
Erzurum Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hanifi Palabıyık’ın moderatörlüğünü yaptığı panele, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Sanat Eğitimi Bölüm Başkanı Doç.Dr. Ali Murat Aktemur ve Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Yunus Berkli konuşmacı olarak katıldı.
Anadolu’da Türk Sanatı ve Evreleri’nin konuşulduğu panelde İslam Sanatının Avrupa’ya etkileri de tartışıldı. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hanifi Palabıyık’ın konuşmasını yapmasıyla başlayan panelde Palabıyık, “Herkes kendi tarihini kendi araştırmalı” mesajını verdi. “Türk tarihinin en büyük problemi coğrafyanın dağınık olmasıdır diyen” Prof. Dr. Hanifi Palabıyık, bu dağınıklığın tarihi belgelere ulaşmayı zorlaştırdığına dikkat çekti.
Palabıyık’ın ardından söz alan Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Sanat Eğitimi Bölüm Başkanı Doç.Dr. Ali Murat Aktemur, Türk kültüründe ‘At Motifinin’ kullanım alanları ve özelliklerini anlattı. At figürünün “Murat” olarak değerlendirilmesinden kaynaklandığını belirten Doç.Dr. Ali Murat Aktemur, şunları söyledi: “At, Murattır. Atın soluğu Türklerde şifayı belirtir. Ayrıca kurgan (Mezar) taşlarındaki at figürü, Gök Tanrı inancına dayanır. Türk öldüğünde gökyüzünden yeryüzüne at ile iner.” Türk kültürüne at figürünün Altay Türkeri aracılığıyla girdiğini ifade eden Aktemur’un ardından son olarak Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Sanat Eğitimi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Yunus Berkli söz aldı. Avrupa yazınsal edebiyatında da Avrasya üslubuyla alakalı çok zengin malzemelerin bulunduğunu söyleyen Berkli, 10. yüzyıldan itibaren resim ve heykel sanatının yükselmeye başladığını belirtti.
Berkli, Türk sanatının en önemli figürlerinden birisi olan ‘Hayat Ağacı’ figürü başta olmak üzere, önemli sanat eserlerinin sunumunu yaptı.
Panelde konuşan ARÜ Rektörü Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, Orhun Yazıtları’ndan örnekler vererek “Türk sanatı Orhun Yazıtları ile oldukça ileri seviyede başlamıştır aslında. Tarihi olan bir şey bütün insanlığındır” açıklamasında bulundu. Rektör Prof. Dr. Korkmaz, “Bütün dilleri, bütün kültürleri gözümüz gibi korumalıyız. Bunları insanlığın hafızasına kaydetmeliyiz. Bir 20 yıl sonra Altay Türkçesini kimse konuşmayacak maalesef. Bizim kültürümüzle olan ilişkimiz sadece övgüyle alakalı bir şey.” dedi.
Panelin verimli geçtiğine dikkat çeken Rektör Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, katılımcılara teşekkürlerini iletti. Program sonunda Rektör Prof. Dr. Ramazan Korkmaz ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Gürkan doğan katılımcılara çeşitli hediyeler sundu .
Kaynak: İHA
Anadolu’da Türk Sanatı ve Evreleri’nin konuşulduğu panelde İslam Sanatının Avrupa’ya etkileri de tartışıldı. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hanifi Palabıyık’ın konuşmasını yapmasıyla başlayan panelde Palabıyık, “Herkes kendi tarihini kendi araştırmalı” mesajını verdi. “Türk tarihinin en büyük problemi coğrafyanın dağınık olmasıdır diyen” Prof. Dr. Hanifi Palabıyık, bu dağınıklığın tarihi belgelere ulaşmayı zorlaştırdığına dikkat çekti.
Palabıyık’ın ardından söz alan Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Sanat Eğitimi Bölüm Başkanı Doç.Dr. Ali Murat Aktemur, Türk kültüründe ‘At Motifinin’ kullanım alanları ve özelliklerini anlattı. At figürünün “Murat” olarak değerlendirilmesinden kaynaklandığını belirten Doç.Dr. Ali Murat Aktemur, şunları söyledi: “At, Murattır. Atın soluğu Türklerde şifayı belirtir. Ayrıca kurgan (Mezar) taşlarındaki at figürü, Gök Tanrı inancına dayanır. Türk öldüğünde gökyüzünden yeryüzüne at ile iner.” Türk kültürüne at figürünün Altay Türkeri aracılığıyla girdiğini ifade eden Aktemur’un ardından son olarak Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Temel Sanat Eğitimi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Yunus Berkli söz aldı. Avrupa yazınsal edebiyatında da Avrasya üslubuyla alakalı çok zengin malzemelerin bulunduğunu söyleyen Berkli, 10. yüzyıldan itibaren resim ve heykel sanatının yükselmeye başladığını belirtti.
Berkli, Türk sanatının en önemli figürlerinden birisi olan ‘Hayat Ağacı’ figürü başta olmak üzere, önemli sanat eserlerinin sunumunu yaptı.
Panelde konuşan ARÜ Rektörü Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, Orhun Yazıtları’ndan örnekler vererek “Türk sanatı Orhun Yazıtları ile oldukça ileri seviyede başlamıştır aslında. Tarihi olan bir şey bütün insanlığındır” açıklamasında bulundu. Rektör Prof. Dr. Korkmaz, “Bütün dilleri, bütün kültürleri gözümüz gibi korumalıyız. Bunları insanlığın hafızasına kaydetmeliyiz. Bir 20 yıl sonra Altay Türkçesini kimse konuşmayacak maalesef. Bizim kültürümüzle olan ilişkimiz sadece övgüyle alakalı bir şey.” dedi.
Panelin verimli geçtiğine dikkat çeken Rektör Prof. Dr. Ramazan Korkmaz, katılımcılara teşekkürlerini iletti. Program sonunda Rektör Prof. Dr. Ramazan Korkmaz ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Gürkan doğan katılımcılara çeşitli hediyeler sundu .