Google Tchaikovsky'nin doğum yıldönümünü anıyor

Rus klasik müzik bestecisi Tchaikovsky'nin doğum yıldönümünü Google'da unutmadı.Tchaikovsky kimdir? Tchaikovsky hakkında detaylı bilgiler...

Google'un özel doodle çalışmalarına bir yenisi eklendi.Google'un bugünkü logosu Tchaikovsky anısına.Rus klasik müzik bestecisi Tchaikovsky'nin doğum yıldönümünü Google'da unutmadı.Tchaikovsky 7 Mayıs 1840 yılında Votkins’de doğmuş, 6 Kasım 1893’de Petersburg’da ölmüştür.Google özel doodle çalışmasını bugün ünlü klasik batı müziği dönem bestecisi Tchaikovsk'e ayırdı.

TCHAIKOVSKY KİMDİR?

Çaykovski’nin acıklı hayatının filmcilere konu olması birtesadüf değildir. Çünkü yazdığı bir çok eserler arasında yedi senfoniden ikisi, doğru bir değerlendirmeye engel teşkil edecek derecede popüler olmuştur. Diğer taraftan hayatı birtakım uydurmalara yol açacak bir esrar perdesi altında kalmaktadır. Fıkra tarzındaki herşeyi bir kenara bırakarak Çaykovski’nin şahsiyetini tarihin çerçevesi içinde ciddiyetle incelemeye çalışmamız gerektir.

Sadece Glinka ile başlayan Rus müziğinin temsilcisi olarak değil, aynı zamanda senfoni besteci olarak da tarihi bir mevkii vardır. Tıpkı Berlioz, Schumann, Brahms, Bruckner, Dvorak ve Cesar Franck’ta olduğu gibi Çaykovski’de asrın senfoni çapında eser yaratma zevki tecelli etmiştir. Ancak bunu anladıktan sonra Çaykovski’nin bu alandaki payını ölçmek mümkündür.

Çaykovski, zamanın bu yarışına ve gelişme cereyanlarına katılmayı hiç düşünmemişse de payı az değildir. Fakat şu iki noktayı hesaba katmalıyız: Birincisi, bu suretle ortaya çıkan Rus müziğinin henüz GENÇ olup batıdaki şümullü ve kesif ifade kudretini haiz olmaması, ikinsicisi ise daha MODERN yönlerde çabalıyan vatandaşlarının teşebbüslerine yanaşmayan Çaykovski’nin mutlaka GÜZEL olan müzikten başka birşey vermek istememesidir. Bu hususta kendi benliğini ifade etmek isteğiyle Schumann’a yakındı ve ancak ilhamın nuru ile heyecan duyan sanatkar ruhunun derinliğinden doğan müzik yazmaya gayter etti. Puşkin’in EUGEN ONEGİN’inden lirik bir opera yapan Çaykovski bu şairin güzellik idealini seslerle aksettirdi. Fakat tsil ve ifade bakımından yeni tesirler ilave ederek ona romantizmin itirafçı ruhunun heyecanını verdi ve Rus hususiyetlerini de katarak diğer Rus bestecilerine yaklaştı. Çaykovski’nin şiddetli ve gürültülü hamlelerinden, geniş bir saha toplayan şehvetli hislerle dolu kısımlara anş olarak geçmek itiyatından korkmamalıdır. Eser bir bütün olarak yine mükemmel bir formun güzelliğine bürünmüştür. Bilhassa orkestra eserlerinde fevkalade olan bu güzelliğin sihirine dinleyici meftun kalmaktadır. Bu güzellik, Çaykovski’nin kendi kendini anlattığı ve sonsuz yalnızlığını ifade ettiği yerlerde en çok belirmektedir.

Yedi senfonisinden beşincisi ve kendisinin vasiyetnamesi ve REQUİEM’I denilen PATHETİQUE adlı altıncı senfonisi müzik dünyasının benimsediği eserlerdendir. Dördüncü senfoni de buna layık olabilirdi. Bu yedi senfoni ile dokuz operasını, iki balesini, konçertolarıyla oda müziği eserlerini armoni ve yapılış bakımından tetkik etmek zamanı gelmiştir. Bu haber Beyaz Gazete beyazgazete.com sitesinde yer almaktadır..Bu yapıldığı takdirde umulmayan sonuçlar elde edilebilir.

Fakat şimdilik dünyanın meraklı rivayetler halinde devam ettirdiği ve eserlerinden okumaya çalıştığı hayat hikayesiyle iktifa etmek zorundayız. Bu hikayede, Çaykovski’nin kendini tamamen müziğe vermeden önce memur olduğu, sonra Moskova konservatuarında öğretmenlik yaptığı ve bir zaman da müzik tenkitleri yazdığı şeklindeki olaylardan çok, evlilikteki bedbahtlığına dair esrarlı şaiyalar, Nadjeshda von Meck ile olan dosrluğu ve çeşitli tahminler zikredilmektedir. Hatta Çaykovski’nin intihar ettiği bile söylendi. Fakat ispat edilemedi. (Ölümünün intihardan mı yoksa koleradan mı olduğu konumuz dışındadır).

Dünya realitesi Çaykovski’yi korkutuyordu. Bu yüzden inzivaya çekildi ve kendi içine kapandı. Hayatının son yılları huzursuzluk içinde geçti. Moskova ile Floransa, Simaki ile Bayreuth arasında mekik dokudu. (Bayreuth’da iken bütün iyi niyetlerine rağmen Wagner’in alemine intibak edemedi.) Bu haber Beyaz Gazete beyazgazete.com sitesinde yer almaktadır.Mektuplarında ve yazılarında yeni bir devrin habercileri olan Debussy ve Busoni gibi iki ismin geçmesi ilgi çekici bir olaydır.



ESERLERİ

1812 Overture (311k) Maurizio Salvi

Ballets

RomeoJuliet
Overture (239k) Maurizio Salvi

Swan Lake Jean-François Lucarelli
Act1
Introduction - Scene (127k)
Valse (126k)
Scene (49k)
Pas de trois (136k)
Pas de deux (144k)
Pas d'action (22k)
Sujet - Danse des coupes (154k)
Finale (45k)

Act II.
Scene (56k)
Scene (93k)
Scene (42k)
Danse des cygnes (190k)
Scene (56k)

Act III.
Introduction (71k)
Danse du corps de ballet et des nains (58k)
Scene : la sortie des invites et la valse (104k)
Scene (32k)
Pas de six (164k)
Pas de deux (114k)
Danse hongroise : Czardas (49k)
Danse russe (44k)
Danse espagnole (48k)
Danse napolitaine (58k)
Mazurka (110k)
Scene (98k)

Act IV.
Entracte (13k)
Scene (34k)
Danse des petits cygnes (36k)
Scene - Scene finale (197k)

Swan Lake

Swan Lake "Prelude" (22k) Frankie Ho
Barcarolle (Op. 37a, No. 6) (13k)Katsuhiro Oguri
The Nutcracker Suite (for piano) (Op.71a) Complete (146k) Bunji Hisamori

The Nutcracker Suite
1. Miniature Overture (57k) George Pollen
2. March (45k) Jack Sirulnikoff NEW ...thanks Mister Sirulnikoff
3. Dance of the Sugar Plum Fairy (12k) George Pollen
4. Russian Dance - Trepak (48k) George Pollen
5. Arabian Dance (22k) Jack Sirulnikoff NEW
6. Chinese Dance (15k) George Pollen
7. Dance of the Reed Flutes (25k) John G. Mayer
8. Waltz of the Flowers (115k) George Pollen

Capriccio Italien (Op. 45) (209k) Andre de Brandt
Chant sans paroles (Op.40, No. 6) (8k) Oscar Comazzetto

Eugen Onegin

Act III., scene I. - Polonaise (86k) Petr Cvikl
No. 13 AntraktWaltz with Chorus (92k) Petr Cvikl
No. 19 Polonaise (123k) Petr Cvikl

Old French Song (3.8k) Arthur F. Eisele

Piano Concertos

No. 1 in Bmin (Op. 23)
1st Mov't. "Andante non troppo e molto maestoso" (175k) Robert Finley
2nd Mov't. "Andantino semplice" (50k) Hiroshi Suzuki
3rd Mov't. "Allegro con fuoco" (132k) Hiroshi Suzuki

No.2 in G (Op.44)
3rd. Movement (127k) David Siu, M.D.

Reverie (5k) Edgar W Cox, III
Rococo Variations (Op.33) (arr. for for CelloPiano) (70k) Yuriy Leonovich

SYMPHONIES

Symphony No.1 in Gmin. (Op.13)
4th. Mov't. (129k) Robert Goodyear

Symphony No.3 in D (Op.29) Sharon Zurflieh
1st Mov't. (208k)
2nd Mov't. (45k)
3rd Mov't. (57k)
4th Mov't. (49k)
5th Mov't. (178k)

Symphony No.4 in F-, Op.36
1.Andante sostenuto; moderato con anima (259k);
2.Andantino in modo di canzone (50k);
3.Allegro (61k);
4.Allegro con fuoco (230k). (S.Vitalich)

Symphony No.5 in E-, Op.64
1.Andante - Allegro con anima (344k);
2.Andante cantabile, con alcuna licenza (197k);
3.Valse. Allegro moderato (124k);
4.Finale. Andante maestoso - Allegro vivace (395k) (J.Knowles)

Symphony No.6 in B- 'Pathétique' Op.74
1.Adagio (148k);
2.Allegro con grazia (59k);
3.Allegro molto vivace (169k);
4.Finale (44k). (M.Knezevic)

The Seasons (Op.37a) Toru Yaskawa
No. 1 "January: At the Fireside" (23k)
No. 2 "February: Carnival" (27k)
6. "June" (13k) Jeff Abrams

String Quartet No.1 in D, Op.11
1.Moderato e semplice (51k);
2.Andante cantabile;
3.Scherzo & Trio;
4.Finale (54k). (M.Knezevic)

Violin Concerto in Dmaj (Op. 35) Bob Fisher
1st Mov't. "Allegro moderato" (116k)
2nd3rd movements "Canzonetta: Andante, Allegro vivacissimo (93k)