Türk Malı'nın Erman'ı ve Abiyesi neden bu kadar çok tutuldu?
Başrollerini Şafak Sezer ve Binnur Kaya'nın oynadığı Türk Malı adlı dizi neden bu kadar çok tuttu?
Tü ; rk Malı dizisinin tutması ile ilgili en ç ; arpıcı yorumu Tayfun Gü ; neyer yaptı . İşte o aç ; ıklama
Komedi dizisi ' Tü ; rk Malı ' nın senaristi ve yö ; netmeni Tayfun Gü ; neyer : ' Tü ; rkiye ' de dizilerde hep ' sımsıcak ' aileler var . Ama Erman Kuzu gibi halis odun babaların sayısı da hayli ç ; ok . Biz onları anlatarak şaşırttık ve başarılı oldu .
Abiye-Erman Kuzu ç ; iftinin salonundayız . Tü ; m eşyalar bitpazarından . Ortama ikinci el dü ; kkanların o kendine has kokusu hakim . Yemek masasının ü ; zerinde iç ; inde ö ; denmeyi bekleyen faturaların biriktirildiği kocaman bir cam ç ; anak , bü ; fenin camındaysa evin kızı Melodi ' nin bir sü ; rü ; ç ; ocukluk fotoğrafı var . Anneanne ve dedelerin evlerinde gö ; rmeye alıştığımız ç ; evirmeli telefon , kırık dö ; kü ; k tavla , eski tip televizyon . . . Her detay dü ; şü ; nü ; lmü ; ş . Derken Abiye-Erman Kuzu ' nun yaratıcısı , yani Show TV ' deki ' Tü ; rk Malı ' dizisinin senaristi ve yö ; netmeni Tayfun Gü ; neyer geliyor . Dizinin kalbinin attığı meşhur kanepeye oturup konuşmaya başlıyoruz .
' Tü ; rk Malı ' nı yazarken Tü ; rkiye ' nin en iğrenç ; ailesini yaratmayı amaç ; ladım ' demişsiniz . Neden? Ç ; ü ; nkü ; bir anti-aile dizisi yapmak istedim . Ü ; stelik bu ç ; ok da riskli bir işti , yapımcılardan da oyunculardan da ' Bu tutmaz . Boşuna uğraşma ' diyen ç ; ok oldu . Ama ben insanların bö ; yle bir şey gö ; rmek istediklerini biliyordum , vazgeç ; medim . Zaten televizyonculukta risk almazsanız başarılı olamazsınız . Tü ; rk seyircisi dedelerin ve anneannelerin olduğu , dü ; zgü ; n anne ve babaların terbiyeli , cici ç ; ocuklarıyla yaşadıkları ' sımsıcak ' aile dizilerine alışık . Bugü ; ne kadar karşılarına Kuzular gibi bir aile portresi ç ; ıkmamış . Onları şaşırtmak istedim . Dizinin başarılı olmasının nedeni de bu . Tü ; rkiye ' de ailelerin ciddi bir kısmı Kuzular gibi . Abiye Kuzu gibi kalkınamamış ama bunun iç ; in deli olan , Erman Kuzu gibi halis odun babalar ve tü ; m gü ; n internette gezen , ağzını gevşete gevşete konuşan ç ; ocuklar var .
Erman Kuzu ve Abiye Kuzu ' yu yaratırken aklınızda Binnur Kaya ile Şafak Sezer ' in isimleri var mıydı? Ben senaryoyu asla bir oyuncuyu dü ; şü ; nerek yazmıyorum ç ; ü ; nkü ; o oyuncularla bir araya gelmemden aylar ö ; nce yazıyor oluyorum . Ama oyuncular belli olduktan sonra senaryonun ü ; zerinden mutlaka bir kez daha geç ; iyorum . Binnur ' la da Şafak ' la da anlaştıktan sonra bir hafta boyunca eve kapandım ve senaryonun birinci bö ; lü ; mü ; nü ; yeniden yazdım . Abiye ' nin meşhur ' mikemmel ' lafını Binnur sette kendiliğinden buldu
Neleri değiştirdiniz? Daha uzun diyaloglar koydum . Binnur ve Şafak gibi ekleyerek , karakterin gelişiminde katkıda bulunarak oynayan oyuncularla ç ; alışınca rahatlıkla senaryoya uzun tiratlar , bü ; yü ; k laflar koyabiliyorsunuz . Ç ; ü ; nkü ; izleniyor , seyirci sıkılmadan her mimiğinde ve hareketinde başka bir şey buluyor . Biz her bö ; lü ; mde senaryonun neredeyse yü ; zde 40 ' ını sette beraber yazıyoruz . İnsanın evde tek başına kahve iç ; ip duvara bakarak yazması başka , yarattığı karakterlerin ete kemiğe bü ; rü ; nmü ; ş hallerinin yanında yazması başka . Bir de ben sahneler bittikten sonra kesmiyorum , akıtmaya devam ediyorum . Oyuncular da o anki duyguları neyse devam ediyorlar . Yani doğaç ; lama yapıyorlar . Bugü ; ne kadar ç ; ok komik bulunan birç ; ok şeyi o doğaç ; lama anlarında bulduk . Binnur ' un meşhur omzunu sallaya sallaya gü ; lme hareketini , ' mikemmel ' lafını , Şafak ' a inme inmesini . . . Kısacası senaryoyu yazarken onlardan aldığım ipuç ; larıyla ilerliyorum ç ; ü ; nkü ; Şafak da Binnur da sette işleri bitince oynadıkları karakterleri kıyafet gibi ç ; ıkarıp dolaba asan tipler değiller . Aksine Abiye ve Erman Kuzu ' yu hayatlarına da taşıyorlar .
' Mikemmel ' i ö ; ğrenmiş olduk . Ama dillere dolanan diğer lafları nereden buluyorsunuz? ' Moda insanın kendine yapışanı giymesidir ' , ' Ne kadan? ' , ' Aşkın kaşı yoktur ' gibi . . . Senaryolarımda karakterlere kendilerine has , seyircinin onları sevmesini kolaylaştıracak ö ; zellikler vermeye dikkat ediyorum . Abiye ' nin lafları da onun ö ; zelliği . Abiye Kuzu ç ; ok konuşan , fikirlerini ve isteklerini anlatabilmek iç ; in ö ; rnekler veren ama ç ; ok cahil bir kadın . Derdini anlatmak iç ; in ' Hatta , ne demişler? ' diye lafa giriyor ve bir atasö ; zü ; nü ; deforme ediyor . Bu deforme edilecek atasö ; zü ; de bana yazma aşamasında geliyor . Ç ; alışma masamda beş-altı cilt atasö ; zü ; ve deyimler sö ; zlü ; ğü ; var . Diyelim ki Abiye ' nin derdi sabretmekle ilgili , aç ; ıyorum sö ; zlü ; ğü ; gö ; z gezdiriyorum . Derken pat diye ortaya ' Sabreden derviş muradını yermiş ' lafı ç ; ıkıyor .
Tam da bu yü ; zden Tü ; rkç ; eyi bozmakla eleştiriliyorsunuz . Eleştirilmeye bayılıyorum ç ; ü ; nkü ; takip edildiğimi gö ; steriyor . Bu televizyonculuk anlamında başarılı olduğum anlamına gelir ama dil bozma konusu en kıllandığım mesele . Herhalde ç ; akacak yer bulamadılar , ' Bari buradan ç ; akalım ' dediler . Diziyi HD kalitesinde ç ; ekiyoruz , iyi reji yapıyorum , oyunculuklar ortada ve 110 dakika boyunca seyirciyi sıkmadan gü ; ldü ; rebiliyorum . Buralarda aç ; ık bulamayınca da dili bozuyor diye bir şey attılar ortaya . Attıkları gibi de tuzağa dü ; ştü ; ler ç ; ü ; nkü ; benim yaptığım şey Aziz Nesin ' in , Ferhan Şensoy ' un , Nejat Uygur ' un yaptığı şeyle aynı . Tü ; rkç ; enin ne kadar zengin bir dil olduğunun farkındayız ve bu zenginlikten mizah yaratıyoruz . Onları da eleştiriyorlar mı? Anti- ' Canım Ailem ' , anti- ' Bizimkiler ' ve anti- ' Sü ; per Baba ' yı ç ; ekiyoruz
Bir eleştiri de dizinin ' Married with Children ' a ( ' Evli ve Ç ; ocuklu ' ) fazla benzediği yö ; nü ; nde . Bu eleştiriyi de saç ; ma buluyorum . Sırf aydınlatma tonu benziyor ya da iki ailenin de iki ç ; ocuğu var diye diziler aynı deniyor . ' Tü ; rk Malı ' ile ' Evli ve Ç ; ocuklu ' nun benzer bir noktası var : İkisi de anti-aile dizileri . ' Evli ve Ç ; ocuklu ' anti- ' Cosby Show ' olarak piyasaya ç ; ıkmış . Biz de anti- ' Canım Ailem ' , anti- ' Bizimkiler ' , anti- ' Sü ; per Baba ' yı ç ; ekiyoruz . Ama o kadar . Yoksa ' Tü ; rk Malı ' nda geç ; en hiç ; bir macerayı başka bir dizide bulamazsınız . Anlattıklarım da yü ; zde 100 Tü ; rk . Ancak bir Tü ; rk ailesinin başına gelebilecek , Tü ; rklere has durumları yazıyorum . Aksini ispatlasınlar , bu işi bırakırım .
' Beynimi şeffaf bir duvarla ikiye bö ; ldü ; m ; yarısı ' Tü ; rk Malı ' na , yarısı ' Adanalı ' ya ait ' Hem ' Adanalı ' hem de ' Tü ; rk Malı ' dizilerini yazıyorsunuz . Farklı tü ; rde iki diziyi aynı anda yazmanın zorlukları neler? Ekstra bir zorluğu yok ç ; ü ; nkü ; ben beynimi şeffaf bir duvarla ortadan ikiye bö ; ldü ; m . Dizilerin tarzları farklı ama benzer noktaları var . Karakterlerin konuşma tarzları , diyaloglar ve komedi anlayışı benziyor . Aynı anneden doğan iki ç ; ocuk gibi onlar .
Ç ; ok yoğun bir temponuz olsa gerek . Her akşam mutlaka yazıyor musunuz? Sekiz aydır her akşam dü ; zenli bir şekilde yazıyorum , aksi halde yetiştiremem . Avantajım , konuştuğum hızla yazabilmem . İnsanlar ben yazarken klavyenin ü ; zerinde parmaklarımı gö ; remediklerini sö ; ylerler . Ama senaryo yazma işi sadece klavye başına geç ; ildiğinde olan bir şey değil . Uyurken , spor yaparken , televizyon izlerken de gö ; zlemlemeye devam edersiniz . Aklınıza bir şey gelirse kaydeder , onun ü ; zerinde dü ; şü ; nü ; rsü ; nü ; z . Sekiz-dokuz adet kayıt cihazım var . Her an hazırlıklıyım . Tempo konusunda da şunu sö ; yleyeyim : Kendimi gereksiz yere yormuyorum , spor yapıyorum , dengeli besleniyorum ve uykuma dikkat ediyorum . İşin mental yorgunluğu ise başarılı olduğumu , beğenildiğimi hissettiğim zaman uç ; up gidiyor .
Pelin Ç ; İNİ/MİLLİYET
TÜ ; RK MALI SEZON FİNALİ
Komedi dizisi ' Tü ; rk Malı ' nın senaristi ve yö ; netmeni Tayfun Gü ; neyer : ' Tü ; rkiye ' de dizilerde hep ' sımsıcak ' aileler var . Ama Erman Kuzu gibi halis odun babaların sayısı da hayli ç ; ok . Biz onları anlatarak şaşırttık ve başarılı oldu .
Abiye-Erman Kuzu ç ; iftinin salonundayız . Tü ; m eşyalar bitpazarından . Ortama ikinci el dü ; kkanların o kendine has kokusu hakim . Yemek masasının ü ; zerinde iç ; inde ö ; denmeyi bekleyen faturaların biriktirildiği kocaman bir cam ç ; anak , bü ; fenin camındaysa evin kızı Melodi ' nin bir sü ; rü ; ç ; ocukluk fotoğrafı var . Anneanne ve dedelerin evlerinde gö ; rmeye alıştığımız ç ; evirmeli telefon , kırık dö ; kü ; k tavla , eski tip televizyon . . . Her detay dü ; şü ; nü ; lmü ; ş . Derken Abiye-Erman Kuzu ' nun yaratıcısı , yani Show TV ' deki ' Tü ; rk Malı ' dizisinin senaristi ve yö ; netmeni Tayfun Gü ; neyer geliyor . Dizinin kalbinin attığı meşhur kanepeye oturup konuşmaya başlıyoruz .
' Tü ; rk Malı ' nı yazarken Tü ; rkiye ' nin en iğrenç ; ailesini yaratmayı amaç ; ladım ' demişsiniz . Neden? Ç ; ü ; nkü ; bir anti-aile dizisi yapmak istedim . Ü ; stelik bu ç ; ok da riskli bir işti , yapımcılardan da oyunculardan da ' Bu tutmaz . Boşuna uğraşma ' diyen ç ; ok oldu . Ama ben insanların bö ; yle bir şey gö ; rmek istediklerini biliyordum , vazgeç ; medim . Zaten televizyonculukta risk almazsanız başarılı olamazsınız . Tü ; rk seyircisi dedelerin ve anneannelerin olduğu , dü ; zgü ; n anne ve babaların terbiyeli , cici ç ; ocuklarıyla yaşadıkları ' sımsıcak ' aile dizilerine alışık . Bugü ; ne kadar karşılarına Kuzular gibi bir aile portresi ç ; ıkmamış . Onları şaşırtmak istedim . Dizinin başarılı olmasının nedeni de bu . Tü ; rkiye ' de ailelerin ciddi bir kısmı Kuzular gibi . Abiye Kuzu gibi kalkınamamış ama bunun iç ; in deli olan , Erman Kuzu gibi halis odun babalar ve tü ; m gü ; n internette gezen , ağzını gevşete gevşete konuşan ç ; ocuklar var .
Erman Kuzu ve Abiye Kuzu ' yu yaratırken aklınızda Binnur Kaya ile Şafak Sezer ' in isimleri var mıydı? Ben senaryoyu asla bir oyuncuyu dü ; şü ; nerek yazmıyorum ç ; ü ; nkü ; o oyuncularla bir araya gelmemden aylar ö ; nce yazıyor oluyorum . Ama oyuncular belli olduktan sonra senaryonun ü ; zerinden mutlaka bir kez daha geç ; iyorum . Binnur ' la da Şafak ' la da anlaştıktan sonra bir hafta boyunca eve kapandım ve senaryonun birinci bö ; lü ; mü ; nü ; yeniden yazdım . Abiye ' nin meşhur ' mikemmel ' lafını Binnur sette kendiliğinden buldu
Neleri değiştirdiniz? Daha uzun diyaloglar koydum . Binnur ve Şafak gibi ekleyerek , karakterin gelişiminde katkıda bulunarak oynayan oyuncularla ç ; alışınca rahatlıkla senaryoya uzun tiratlar , bü ; yü ; k laflar koyabiliyorsunuz . Ç ; ü ; nkü ; izleniyor , seyirci sıkılmadan her mimiğinde ve hareketinde başka bir şey buluyor . Biz her bö ; lü ; mde senaryonun neredeyse yü ; zde 40 ' ını sette beraber yazıyoruz . İnsanın evde tek başına kahve iç ; ip duvara bakarak yazması başka , yarattığı karakterlerin ete kemiğe bü ; rü ; nmü ; ş hallerinin yanında yazması başka . Bir de ben sahneler bittikten sonra kesmiyorum , akıtmaya devam ediyorum . Oyuncular da o anki duyguları neyse devam ediyorlar . Yani doğaç ; lama yapıyorlar . Bugü ; ne kadar ç ; ok komik bulunan birç ; ok şeyi o doğaç ; lama anlarında bulduk . Binnur ' un meşhur omzunu sallaya sallaya gü ; lme hareketini , ' mikemmel ' lafını , Şafak ' a inme inmesini . . . Kısacası senaryoyu yazarken onlardan aldığım ipuç ; larıyla ilerliyorum ç ; ü ; nkü ; Şafak da Binnur da sette işleri bitince oynadıkları karakterleri kıyafet gibi ç ; ıkarıp dolaba asan tipler değiller . Aksine Abiye ve Erman Kuzu ' yu hayatlarına da taşıyorlar .
' Mikemmel ' i ö ; ğrenmiş olduk . Ama dillere dolanan diğer lafları nereden buluyorsunuz? ' Moda insanın kendine yapışanı giymesidir ' , ' Ne kadan? ' , ' Aşkın kaşı yoktur ' gibi . . . Senaryolarımda karakterlere kendilerine has , seyircinin onları sevmesini kolaylaştıracak ö ; zellikler vermeye dikkat ediyorum . Abiye ' nin lafları da onun ö ; zelliği . Abiye Kuzu ç ; ok konuşan , fikirlerini ve isteklerini anlatabilmek iç ; in ö ; rnekler veren ama ç ; ok cahil bir kadın . Derdini anlatmak iç ; in ' Hatta , ne demişler? ' diye lafa giriyor ve bir atasö ; zü ; nü ; deforme ediyor . Bu deforme edilecek atasö ; zü ; de bana yazma aşamasında geliyor . Ç ; alışma masamda beş-altı cilt atasö ; zü ; ve deyimler sö ; zlü ; ğü ; var . Diyelim ki Abiye ' nin derdi sabretmekle ilgili , aç ; ıyorum sö ; zlü ; ğü ; gö ; z gezdiriyorum . Derken pat diye ortaya ' Sabreden derviş muradını yermiş ' lafı ç ; ıkıyor .
Tam da bu yü ; zden Tü ; rkç ; eyi bozmakla eleştiriliyorsunuz . Eleştirilmeye bayılıyorum ç ; ü ; nkü ; takip edildiğimi gö ; steriyor . Bu televizyonculuk anlamında başarılı olduğum anlamına gelir ama dil bozma konusu en kıllandığım mesele . Herhalde ç ; akacak yer bulamadılar , ' Bari buradan ç ; akalım ' dediler . Diziyi HD kalitesinde ç ; ekiyoruz , iyi reji yapıyorum , oyunculuklar ortada ve 110 dakika boyunca seyirciyi sıkmadan gü ; ldü ; rebiliyorum . Buralarda aç ; ık bulamayınca da dili bozuyor diye bir şey attılar ortaya . Attıkları gibi de tuzağa dü ; ştü ; ler ç ; ü ; nkü ; benim yaptığım şey Aziz Nesin ' in , Ferhan Şensoy ' un , Nejat Uygur ' un yaptığı şeyle aynı . Tü ; rkç ; enin ne kadar zengin bir dil olduğunun farkındayız ve bu zenginlikten mizah yaratıyoruz . Onları da eleştiriyorlar mı? Anti- ' Canım Ailem ' , anti- ' Bizimkiler ' ve anti- ' Sü ; per Baba ' yı ç ; ekiyoruz
Bir eleştiri de dizinin ' Married with Children ' a ( ' Evli ve Ç ; ocuklu ' ) fazla benzediği yö ; nü ; nde . Bu eleştiriyi de saç ; ma buluyorum . Sırf aydınlatma tonu benziyor ya da iki ailenin de iki ç ; ocuğu var diye diziler aynı deniyor . ' Tü ; rk Malı ' ile ' Evli ve Ç ; ocuklu ' nun benzer bir noktası var : İkisi de anti-aile dizileri . ' Evli ve Ç ; ocuklu ' anti- ' Cosby Show ' olarak piyasaya ç ; ıkmış . Biz de anti- ' Canım Ailem ' , anti- ' Bizimkiler ' , anti- ' Sü ; per Baba ' yı ç ; ekiyoruz . Ama o kadar . Yoksa ' Tü ; rk Malı ' nda geç ; en hiç ; bir macerayı başka bir dizide bulamazsınız . Anlattıklarım da yü ; zde 100 Tü ; rk . Ancak bir Tü ; rk ailesinin başına gelebilecek , Tü ; rklere has durumları yazıyorum . Aksini ispatlasınlar , bu işi bırakırım .
' Beynimi şeffaf bir duvarla ikiye bö ; ldü ; m ; yarısı ' Tü ; rk Malı ' na , yarısı ' Adanalı ' ya ait ' Hem ' Adanalı ' hem de ' Tü ; rk Malı ' dizilerini yazıyorsunuz . Farklı tü ; rde iki diziyi aynı anda yazmanın zorlukları neler? Ekstra bir zorluğu yok ç ; ü ; nkü ; ben beynimi şeffaf bir duvarla ortadan ikiye bö ; ldü ; m . Dizilerin tarzları farklı ama benzer noktaları var . Karakterlerin konuşma tarzları , diyaloglar ve komedi anlayışı benziyor . Aynı anneden doğan iki ç ; ocuk gibi onlar .
Ç ; ok yoğun bir temponuz olsa gerek . Her akşam mutlaka yazıyor musunuz? Sekiz aydır her akşam dü ; zenli bir şekilde yazıyorum , aksi halde yetiştiremem . Avantajım , konuştuğum hızla yazabilmem . İnsanlar ben yazarken klavyenin ü ; zerinde parmaklarımı gö ; remediklerini sö ; ylerler . Ama senaryo yazma işi sadece klavye başına geç ; ildiğinde olan bir şey değil . Uyurken , spor yaparken , televizyon izlerken de gö ; zlemlemeye devam edersiniz . Aklınıza bir şey gelirse kaydeder , onun ü ; zerinde dü ; şü ; nü ; rsü ; nü ; z . Sekiz-dokuz adet kayıt cihazım var . Her an hazırlıklıyım . Tempo konusunda da şunu sö ; yleyeyim : Kendimi gereksiz yere yormuyorum , spor yapıyorum , dengeli besleniyorum ve uykuma dikkat ediyorum . İşin mental yorgunluğu ise başarılı olduğumu , beğenildiğimi hissettiğim zaman uç ; up gidiyor .
Pelin Ç ; İNİ/MİLLİYET
TÜ ; RK MALI SEZON FİNALİ