200 Yillik 5 Tarihi Tablo Milli Saraylar Baskanliginca Restore Ediliyor
Milli Saraylar Baskanliginin Resim Müzesinde bulunan 200 yillik 5 tarihi tablo restore edilmeye baslandi. Eserler arasinda, “Yavuz Sultan Selim ve Sehzade”, “Sultan 3. Selim”, “Istanbul Manzarasi” gibi degerli tablolar bulunuyor.
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaskanligi Milli Saraylar Baskanliginca, 19. Yüzyila ait 5 adet tarihi tablonun restorasyonuna baslandi. Milli Saraylar Baskanliginin Besiktas’taki Yildiz Sale yerleskesinde faaliyet gösteren tablo restorasyon atölyesi ekibi, bu degerli eserleri yeniden sergilenebilir hale getirmek için hummali bir çalisma yürütüyor. Atölyeye geldiginden itibaren tüm islemleri son derece titiz bir sekilde gerçeklesen eserlerin restorasyonunun önümüzdeki aylarda tamamlanmasi öngörülüyor. Yerleskenin Tablo Restorasyon ve Konservasyon Atölyesi Sorumlusu Hatice Biga, burada yapilan çalismalari anlatarak, eserler hakkinda da bilgi verdi.
“Her eser için de özel bir çalisma yapiliyor”
Hatice Biga, “Sekiz kisilik bir ekip olarak sahada çalisiyoruz. Milli Saraylar envanterinde yer alan ve restorasyon ihtiyaci bulunan tarihi tablolarin restorasyon islemlerini gerçeklestiriyoruz. Bahsi geçen 5 eser, 19. Yüzyila ait eserler. Bunlarla ilgili restorasyon çalismalari halihazirda sürmekte. Her birinde geçmiste yapilan restorasyon çalismalari da olmus. Bunlarla ilgili de es zamanli, yani bir de onlari geri döndürülmesi, çevrilmesiyle ilgili islemler gerçeklestiriliyor. Restorasyon çalismalarinda, eser atölyeye geldiginden itibaren belgeleme çalismalariyla isleme basliyoruz. Geçmiste yapilan restorasyon islemlerinde elimizde böyle bir belge bulunmamakta. Bizler yaptigimiz islemleri, eserin atölyeye geldigi andan itibaren yapilan islemler ve sonrasini da kapsayan bir belgeleme çalismasi ve bir raporlama islemiyle bunu tamamliyoruz. Tablonun maruz kaldigi hastalik, buna yönelik yapilan çalismalar; üzerindeki bozulmalarin durdurulmasi, sonlandirilmasi, yapilandirilmasi islemlerini kapsiyor. Her eser için de özel bir çalisma yapiliyor. Çünkü her eserin üzerindeki bozulma farklilik gösteriyor. Dolayisiyla her eserde bulunan bozulma ne ise ona yönelik çalisma gerçeklestiriliyor. Çalismalar henüz çok taze, yeni basladi.
Bununla ilgili çalismalar devam ediyor. Iki-üç ay sürecek bir çalisma diye öngörüyoruz” dedi.
5 tarihi tablo restore ediliyor
Su anda restorasyonu yapilan eserler hakkinda da bilgi veren “Eserlerden biri Istanbul manzarasi, anonim, imzasiz bir eser. 19. Yüzyila ait bir eser ve 19. Yüzyil bakis açisiyla yani eseri ressamin bakis açisi ve tarihi, mimari dokusunu da bizlere, günümüze yansitmasi açisindan belge niteliginde bir eser. Iran hanedanina ya da Iran resim sanatina yönelik elimizdeki koleksiyonda olan iki eserin su anda çalismasi devam ediyor. 3. Selim portremiz var, bir büst portresi” diye konustu.
Tablolarin kime ve hangi ekole ait oldugu da arastiriliyor
Tablolar restore edilirken bir yandan da eserlerin kime veya hangi ekole ait olduguna dair arastirmalar devam ediyor. Restorasyon islemlerine baslanan “Yavuz Sultan Selim ve Sehzade” tablosunda, Osmanli Devleti’nin 9. padisahi Yavuz Sultan Selim diz çökmüs vaziyette ve arkasinda ayakta duran bir sehzade ile resmedilmis. Tabloda yesil perdeyle açilan verandadan deniz ve sehrin mimari dokusu görülüyor. Padisah, elinde açik vaziyette bir kitap tutuyor, sehzade ise ellerini önünde kavusturmus. Tablonun sol üst kisminda dikdörtgen çerçeve içinde talik hatla 8 satirlik bir nasihat yer aliyor. Nasihatin altinda Bayezid-i Sani yaziyor. Bayezid-i Sani (Sultan 2. Bayezid), Yavuz Sultan Selim’in babasi oldugu biliniyor. Tablonun en üstünde ise “Veladeti 872 (1467/1468) - Gazi Sultan Selim Han-i Evvel - Cülus 918 (1512)” ibaresi yer aliyor.
Bir diger eser olan “Sultan 3. Selim” tablosunun da ressami henüz bilinmiyor. Osmanli Devleti’nin 28. padisahi Sultan 3. Selim’in büst portresinin bulundugu tabloda, 3. Selim, belinde degerli taslarla bezenmis hançeri, basinda mücevherlerle süslenmis sorgucu görülüyor.
Dönemin Istanbul’unun resmedildigi “Istanbul Manzarasi” tablosunda ise Tophane ve Karaköy sahili, arka planda Sirkeci, Sultanahmet ile Ayasofya Camii, Aya Irini Kilisesi ile Topkapi Sarayi’nin sahile kadar surlarla çevrili müstemilatiyla Sarayburnu, karsida Üsküdar, arkada adalar görülüyor.
Restorasyonu yapilan bir baska tablo olan “Müzisyen Kadinlar” tablosunun, Iran’daki Kaçarlar Hanedani’nin resim sanatinin örneklerinden biri oldugu düsünülüyor. Kompozisyonda yan yana oturan iki kadin resmedilmis. Yesil salvarli kadin figüründe ‘rebap’ denilen, gövdesi Hindistan cevizi kabugundan yapilmis uzun sapli bir saz görülüyor.
Bir diger anonim eser olan “Kompozisyon” isimli tablonun da Iran’daki Kaçarlar Hanedani’nin resim sanatinin örneklerinden biri oldugu var sayiliyor. Tabloda, Islam dünyasini derinden etkileyen ‘Kerbela’ olayi ile ilgili sahnelerin resmedilmis olabilecegi düsünülüyor.
Kaynak: İHA
“Her eser için de özel bir çalisma yapiliyor”
Hatice Biga, “Sekiz kisilik bir ekip olarak sahada çalisiyoruz. Milli Saraylar envanterinde yer alan ve restorasyon ihtiyaci bulunan tarihi tablolarin restorasyon islemlerini gerçeklestiriyoruz. Bahsi geçen 5 eser, 19. Yüzyila ait eserler. Bunlarla ilgili restorasyon çalismalari halihazirda sürmekte. Her birinde geçmiste yapilan restorasyon çalismalari da olmus. Bunlarla ilgili de es zamanli, yani bir de onlari geri döndürülmesi, çevrilmesiyle ilgili islemler gerçeklestiriliyor. Restorasyon çalismalarinda, eser atölyeye geldiginden itibaren belgeleme çalismalariyla isleme basliyoruz. Geçmiste yapilan restorasyon islemlerinde elimizde böyle bir belge bulunmamakta. Bizler yaptigimiz islemleri, eserin atölyeye geldigi andan itibaren yapilan islemler ve sonrasini da kapsayan bir belgeleme çalismasi ve bir raporlama islemiyle bunu tamamliyoruz. Tablonun maruz kaldigi hastalik, buna yönelik yapilan çalismalar; üzerindeki bozulmalarin durdurulmasi, sonlandirilmasi, yapilandirilmasi islemlerini kapsiyor. Her eser için de özel bir çalisma yapiliyor. Çünkü her eserin üzerindeki bozulma farklilik gösteriyor. Dolayisiyla her eserde bulunan bozulma ne ise ona yönelik çalisma gerçeklestiriliyor. Çalismalar henüz çok taze, yeni basladi.
Bununla ilgili çalismalar devam ediyor. Iki-üç ay sürecek bir çalisma diye öngörüyoruz” dedi.
5 tarihi tablo restore ediliyor
Su anda restorasyonu yapilan eserler hakkinda da bilgi veren “Eserlerden biri Istanbul manzarasi, anonim, imzasiz bir eser. 19. Yüzyila ait bir eser ve 19. Yüzyil bakis açisiyla yani eseri ressamin bakis açisi ve tarihi, mimari dokusunu da bizlere, günümüze yansitmasi açisindan belge niteliginde bir eser. Iran hanedanina ya da Iran resim sanatina yönelik elimizdeki koleksiyonda olan iki eserin su anda çalismasi devam ediyor. 3. Selim portremiz var, bir büst portresi” diye konustu.
Tablolarin kime ve hangi ekole ait oldugu da arastiriliyor
Tablolar restore edilirken bir yandan da eserlerin kime veya hangi ekole ait olduguna dair arastirmalar devam ediyor. Restorasyon islemlerine baslanan “Yavuz Sultan Selim ve Sehzade” tablosunda, Osmanli Devleti’nin 9. padisahi Yavuz Sultan Selim diz çökmüs vaziyette ve arkasinda ayakta duran bir sehzade ile resmedilmis. Tabloda yesil perdeyle açilan verandadan deniz ve sehrin mimari dokusu görülüyor. Padisah, elinde açik vaziyette bir kitap tutuyor, sehzade ise ellerini önünde kavusturmus. Tablonun sol üst kisminda dikdörtgen çerçeve içinde talik hatla 8 satirlik bir nasihat yer aliyor. Nasihatin altinda Bayezid-i Sani yaziyor. Bayezid-i Sani (Sultan 2. Bayezid), Yavuz Sultan Selim’in babasi oldugu biliniyor. Tablonun en üstünde ise “Veladeti 872 (1467/1468) - Gazi Sultan Selim Han-i Evvel - Cülus 918 (1512)” ibaresi yer aliyor.
Bir diger eser olan “Sultan 3. Selim” tablosunun da ressami henüz bilinmiyor. Osmanli Devleti’nin 28. padisahi Sultan 3. Selim’in büst portresinin bulundugu tabloda, 3. Selim, belinde degerli taslarla bezenmis hançeri, basinda mücevherlerle süslenmis sorgucu görülüyor.
Dönemin Istanbul’unun resmedildigi “Istanbul Manzarasi” tablosunda ise Tophane ve Karaköy sahili, arka planda Sirkeci, Sultanahmet ile Ayasofya Camii, Aya Irini Kilisesi ile Topkapi Sarayi’nin sahile kadar surlarla çevrili müstemilatiyla Sarayburnu, karsida Üsküdar, arkada adalar görülüyor.
Restorasyonu yapilan bir baska tablo olan “Müzisyen Kadinlar” tablosunun, Iran’daki Kaçarlar Hanedani’nin resim sanatinin örneklerinden biri oldugu düsünülüyor. Kompozisyonda yan yana oturan iki kadin resmedilmis. Yesil salvarli kadin figüründe ‘rebap’ denilen, gövdesi Hindistan cevizi kabugundan yapilmis uzun sapli bir saz görülüyor.
Bir diger anonim eser olan “Kompozisyon” isimli tablonun da Iran’daki Kaçarlar Hanedani’nin resim sanatinin örneklerinden biri oldugu var sayiliyor. Tabloda, Islam dünyasini derinden etkileyen ‘Kerbela’ olayi ile ilgili sahnelerin resmedilmis olabilecegi düsünülüyor.