Kırkpınar'ın Geleneksel Davetiyesi Açıklaması Kırmızı Dipli Mum
Tarihi Kırkpınar Yağlı Güreşleri'ne protokol "kırmızı dipli mum" geleneğiyle davet ediliyor.
Kırkpınar'da geleneksel davet usulü, günümüzde de yaşatılıyor. Kırmızı dipli mum, 654'üncüsü düzenlenen Kırkpınar'ın güreş dışı yaşayan kültürü olmayı sürdürüyor.
Son olarak Edirne Valisi Dursun Ali Şahin ve Edirne Belediye Başkanı Recep Gürkan, ellerinde kırmızı dipli mumla Ankara'ya giderek başta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu olmak üzere başkent protokolünü 654. Tarihi Kırkpınar Yağlı Güreşleri'ne davet etti.
Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Günşen, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kırmızı dipli mumun Kırkpınar güreşlerinde davetin sembolü olduğunu söyledi.
Kırkpınar ağalarının kırmızı dipli mumları başta devlet erkanı olmak üzere eşraftan, erkandan olanlara ve önemli saydıkları dostlarına zamanında atlı postacılarla gönderdiğini aktaran Günşen, "Atlı postacılar kahvelere kırmızı dipli mumu asarak vatandaşları yağlı güreşlere çağırırdı" dedi.
Günşen, kaynaklara ve araştırmalara göre, kırmızı dipli mumun "nahıl geleneği"yle de ilgili olduğunu ifade etti. Nahıl geleneğininin ağaç süsleme üzerine geliştiğini anlatan Günşen, "Nahıl aynı zamanda bereket ağacıdır. Hurma ağacı anlamına da gelir. Nalh kelimesi Arapça bir kelimedir. Kur'an-ı Kerim'de Nahıl Suresi vardır. Bir bereketi de simgeler" diye konuştu.
- "Mumun dibinin kırmızı olması aşırı sevgiden"
Edirne Belediyesi Kültür ve Sanat Danışmanı Ender Bilar ise nahıl sanatının düğün veya sünnet alayının önünde taşınan, üzeri çeşitli şekillerle bezeli, ağaç biçimli süs anlamına da geldiğini belirtti.
Divan şiirinde nahıl kelimesinin sevgilinin boyunun uzun ve düzgün olduğunu belirtmek için kullanıldığını anlatan Bilar, şunları kaydetti:
"Düğün veya sünnet alaylarında kullanılan nahıllar daha çok servi veya hurma ağacı şeklinde yapılırdı. İskeletleri demirden hazırlanır ve her tarafında çengeller yapılırdı. Bu çengellere balmumundan yapılmış yemiş ve çiçek biçimlerindeki şekiller, değerli taşlar, altın ve gümüş yapraklar ile renkli ve yaldızlı kağıtlar asılırdı. Osmanlı Türkleri balmumunu nahıl işinde kullanmaktadır. Bu ise balmumudan çiçek ve ağaçlar yaparak bunların yapraklarını gümüş ile işlerdi. Bu çok eski bir gelenek olarak bereket ağacı anlamındadır. Kırkpınar'da davetiye olarak kullanılan bal mumunun bir tarafının kırmızıya boyanması, aşırı bir sevgiyle davet anlamına gelir."
Kaynak: AA
Son olarak Edirne Valisi Dursun Ali Şahin ve Edirne Belediye Başkanı Recep Gürkan, ellerinde kırmızı dipli mumla Ankara'ya giderek başta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu olmak üzere başkent protokolünü 654. Tarihi Kırkpınar Yağlı Güreşleri'ne davet etti.
Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ahmet Günşen, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kırmızı dipli mumun Kırkpınar güreşlerinde davetin sembolü olduğunu söyledi.
Kırkpınar ağalarının kırmızı dipli mumları başta devlet erkanı olmak üzere eşraftan, erkandan olanlara ve önemli saydıkları dostlarına zamanında atlı postacılarla gönderdiğini aktaran Günşen, "Atlı postacılar kahvelere kırmızı dipli mumu asarak vatandaşları yağlı güreşlere çağırırdı" dedi.
Günşen, kaynaklara ve araştırmalara göre, kırmızı dipli mumun "nahıl geleneği"yle de ilgili olduğunu ifade etti. Nahıl geleneğininin ağaç süsleme üzerine geliştiğini anlatan Günşen, "Nahıl aynı zamanda bereket ağacıdır. Hurma ağacı anlamına da gelir. Nalh kelimesi Arapça bir kelimedir. Kur'an-ı Kerim'de Nahıl Suresi vardır. Bir bereketi de simgeler" diye konuştu.
- "Mumun dibinin kırmızı olması aşırı sevgiden"
Edirne Belediyesi Kültür ve Sanat Danışmanı Ender Bilar ise nahıl sanatının düğün veya sünnet alayının önünde taşınan, üzeri çeşitli şekillerle bezeli, ağaç biçimli süs anlamına da geldiğini belirtti.
Divan şiirinde nahıl kelimesinin sevgilinin boyunun uzun ve düzgün olduğunu belirtmek için kullanıldığını anlatan Bilar, şunları kaydetti:
"Düğün veya sünnet alaylarında kullanılan nahıllar daha çok servi veya hurma ağacı şeklinde yapılırdı. İskeletleri demirden hazırlanır ve her tarafında çengeller yapılırdı. Bu çengellere balmumundan yapılmış yemiş ve çiçek biçimlerindeki şekiller, değerli taşlar, altın ve gümüş yapraklar ile renkli ve yaldızlı kağıtlar asılırdı. Osmanlı Türkleri balmumunu nahıl işinde kullanmaktadır. Bu ise balmumudan çiçek ve ağaçlar yaparak bunların yapraklarını gümüş ile işlerdi. Bu çok eski bir gelenek olarak bereket ağacı anlamındadır. Kırkpınar'da davetiye olarak kullanılan bal mumunun bir tarafının kırmızıya boyanması, aşırı bir sevgiyle davet anlamına gelir."