Altın Koza’da Brezilya Sİneması
16-22 Eylül arası düzenlenecek 20. Altın Koza Film Festivali, isyandaki Brezilya’yı anlamak için sinemasına bakıyor.
“Karnaval Yok, Futbol Yok” başlıklı seçkide usta yönetmen Glauber Rocha’nın ünlü üçlemesi ve yeni yapımlar yer alıyor.
Dünyanın yüzölçümü bakımından en büyük, kültürel açıdan en zengin ülkelerinden Brezilya, geçtiğimiz Haziran ayında başlayan halk ayaklanması ile yeniden şekilleniyor. Adana Büyükşehir Belediyesi 20. Altın Koza Film Festivali kapsamındaki “Karnaval Yok, Futbol Yok” başlıklı bölüm ülkenin tarihinde hiç eksik olmayan toplumsal çalkantılara sinemasıyla ayna tutuyor. Brezilya ile özdeşleştirilen Rio Karnavalı’nın çılgın eğlencelerinin ve futboldaki üstün başarısının ötesine geçerek politik profilini çizmek için klasik ve çağdaş sinemasından örnekler sunuyor.
Brezilya sineması deyince ilk akla gelen isim olan Glauber Rocha’nın filmleri bu ülkenin toplumsal yapısını ve siyasi tarihini anlamak için en önemli referanslardan biri. Cinema Novo akımını başlatan Rocha’nın “Açlığın Estetiği” diye tanımladığı üslubuyla çektiği ünlü üçlemesinin tamamı Türkiye’de ilk kez Adana’da sinemaseverlerle buluşacak. Sinema tarihine geçen bu üçleme “Deus e o Diabo na Terra do Sol / Tanrı ve Şeytan Güneşin Ülkesinde”, “Terra em Transe / Kızgın Toprak ”ve “Antonio das Mortes / Kötülüğün Ejderi Savaşçı Azize Karşı” filmlerinden oluşur.
Brezilya sinemasında hem politik duruşuyla hem yaptığı belgesellerle 1964 askeri darbesini sorgulayarak haklı bir ün kazanan Lucia Murat’ın Moskova Film Festivali’nde FIPRESCI Ödülü kazanan yeni filmi “Bana Anlatılan Anılar” da Adana programına dahil oldu. Ünlü aktör Franco Nero’nun başrolü üstlendiği film, darbeye direnmiş bir grup arkadaşın geçmişleriyle yüzleşmelerini anlatıyor.
Programdaki bir diğer film de kısa filmleriyle başarı kazanan Kleber Mendonça Filho’nun beklenen uzun metrajlı filmi “O Som a o Redor / Komşu Sesler”. Recife kentinin bir zengin mahallesindeki oturanların güvenlik sorunları ve korkuları üzerinden Brezilya’nın sosyoekonomik yapısına değinen film birçok önemli festivale seçildi ve toplam 12 ödül kazandı.
Kaynak: İHA
Dünyanın yüzölçümü bakımından en büyük, kültürel açıdan en zengin ülkelerinden Brezilya, geçtiğimiz Haziran ayında başlayan halk ayaklanması ile yeniden şekilleniyor. Adana Büyükşehir Belediyesi 20. Altın Koza Film Festivali kapsamındaki “Karnaval Yok, Futbol Yok” başlıklı bölüm ülkenin tarihinde hiç eksik olmayan toplumsal çalkantılara sinemasıyla ayna tutuyor. Brezilya ile özdeşleştirilen Rio Karnavalı’nın çılgın eğlencelerinin ve futboldaki üstün başarısının ötesine geçerek politik profilini çizmek için klasik ve çağdaş sinemasından örnekler sunuyor.
Brezilya sineması deyince ilk akla gelen isim olan Glauber Rocha’nın filmleri bu ülkenin toplumsal yapısını ve siyasi tarihini anlamak için en önemli referanslardan biri. Cinema Novo akımını başlatan Rocha’nın “Açlığın Estetiği” diye tanımladığı üslubuyla çektiği ünlü üçlemesinin tamamı Türkiye’de ilk kez Adana’da sinemaseverlerle buluşacak. Sinema tarihine geçen bu üçleme “Deus e o Diabo na Terra do Sol / Tanrı ve Şeytan Güneşin Ülkesinde”, “Terra em Transe / Kızgın Toprak ”ve “Antonio das Mortes / Kötülüğün Ejderi Savaşçı Azize Karşı” filmlerinden oluşur.
Brezilya sinemasında hem politik duruşuyla hem yaptığı belgesellerle 1964 askeri darbesini sorgulayarak haklı bir ün kazanan Lucia Murat’ın Moskova Film Festivali’nde FIPRESCI Ödülü kazanan yeni filmi “Bana Anlatılan Anılar” da Adana programına dahil oldu. Ünlü aktör Franco Nero’nun başrolü üstlendiği film, darbeye direnmiş bir grup arkadaşın geçmişleriyle yüzleşmelerini anlatıyor.
Programdaki bir diğer film de kısa filmleriyle başarı kazanan Kleber Mendonça Filho’nun beklenen uzun metrajlı filmi “O Som a o Redor / Komşu Sesler”. Recife kentinin bir zengin mahallesindeki oturanların güvenlik sorunları ve korkuları üzerinden Brezilya’nın sosyoekonomik yapısına değinen film birçok önemli festivale seçildi ve toplam 12 ödül kazandı.