Geçmişte Albümleri Yüz Binlerce Satan Sanatçılar, Artık Dijital Müzik Endüstrisine Yöneldi
Şenay Ünal - Geçmişte albümleri yüz binlerce satan sanatçılar, artık dijital müzik endüstrisine yöneldi.
Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Forta, AA muhabirine yaptığı açıklamada, müzik endüstrisinin önemli bir değişim sürecinden geçtiğini belirtti.
Cep telefonlarından internet erişiminin müzik endüstrisi açısından bir sorun olarak görülmemesi gerektiğini ifade eden Forta, yeni kullanım alanlarında gelire dönüştürücü iş modellerinin oluşturulmasının şart olduğunu vurguladı.
2000'li yılların başında bandrol rakamları 45 milyon civarındayken bugün 14 milyona ancak ulaşabildiğine işaret eden Forta, buna karşın internet abonelik sayısının hızla arttığını ve cep telefonundan internete bağlananların sayısının 2 milyon civarında olduğunu hatırlattı.
İnternet nedeniyle ilk dönemler fiziki satışlarda kayıplar yaşandığını hatırlatan Forta, "Müzik piyasası maalesef dijital alandaki gelişmelere ayak uyduramamış, fiziki satışlardaki kaybı nasıl telafi edeceğini öngörememiş, tüketiciler ise bedava müzik buldukları korsan sitelere yönelmişti" dedi.
Bu dönemde dünyadaki gelişmeleri takip etmeye başladıklarını kaydeden Forta, "Türkiye'deki pazarın düzenlenmesi ihtiyacı MÜYAP üyelerinin birlikte hareket etme gerekliliğini doğurmuş, böylelikle MÜYAP, üyelerinden aldığı dijital haklara ilişkin yetkilerle dijital alanda gelir artırmaya yönelik yeni iş modellerinin önünü açmıştır" diye konuştu.
-"Dijital pazarın büyümesi bekleniyor"-
Tüketicinin sisteme doğrudan müdahale edebildiği abonelik modellerinin öne çıktığını anlatan Forta, şunları söyledi:
"Son dönemlere gelindiğinde sosyal ağların müzik tüketimi üzerinde büyük etkisi var. Aynı zamanda internet servis sağlayıcıların kendi müzik hizmetlerine ilişkin uygulamaları, mobil operatörlerle kurulan işbirlikleri, reklam destekli iş modelleri ve müziğin tüketici tarafından depolanabildiği modeller de dijital alanda gelirlerin artmasına olanak tanıyor.
Böylelikle dünyada dijital alan gelirleri her geçen yıl artmaya başlamış, fiziki satışlardaki kayıp kısmen telafi edilir hale gelmiştir. Pazarın oluşmasıyla, MÜYAP aslen ticari olan bu alandan çekilmiş ve yapım şirketleri tüm dünyada olduğu gibi haklarını kendileri takip etmeye başlamıştır. Türkiye'nin bu anlamda önemli bir pazar olduğunu anlayan Youtube, iTunes gibi uluslararası büyük şirketler Türkiye pazarına girmeye çalışmıştır."
-"Müzik fiziki ortamdan çok interaktif sosyal çevrede yayılıyor"-
Teknolojik gelişmelerle özellikle internet üzerinden izinsiz dosya paylaşımları ve izinsiz indirmelerin endüstrinin en önemli sorunu haline geldiğini kaydeden Forta, şöyle devam etti:
"Son dönemlerde ise internet üzerinden hizmet veren aracılarla işbirliği de müzik endüstrisinin gündemindedir. Bu bağlamda internete reklam verenler, arama motorları, ödeme hizmeti veren şirketlerle işbirliği ve bu aracılara ilişkin yasal düzenleme çalışmaları gündemdedir. Bu durum tüketici profilinin de değişmesine neden olmuş, yeni iş döngüleri ortaya çıkmıştır. Günümüzde müzik fiziki ortamdan çok interaktif sosyal çevrede yayılmaktadır. Bunu fark eden endüstri üyeleri de iş modellerini de buna göre geliştirmiş, mümkün olduğunca çok yasal müzik hizmetlerinin artması için çaba sarf etmiştir. Sonuç itibarıyla teknolojik gelişmeler ve dijitalleşme her ne kadar ilk etapta kriz yaşanmasına sebep olmuş olsa da atılan adımlar bu gelişmelerin olumsuz taraflarının olumlu hale getirilmesini ve krizin atlatılmasını sağlamıştır".
-Doğru atılan adımlar sayesinde kriz atlatıldı-
Bütün bu gelişmeler doğrultusunda tüketicinin büyük bir kısmının yasal kullanımlara yöneldiğinin altını çizen Forta, ancak yasal olmayan kullanımları tercih eden kesimin hala yüzde 30'un üzerinde olduğunu vurguladı.
Dünya dijital müzik endüstrisinin durumu ise şöyle:
2004 2010 2012
Satışa Sunulan Kayıt Sayısı 1 milyon kayıt 13 milyon kayıt 30 milyon kayıt
Endüstrinin Dijital Gelirleri 420 milyon dolar 4,8 milyar dolar 5,6 milyar dolar
Endüstrinin Dijital Kanallardan Gelirleri %2 %29 %34
Yayıncı: Selçuk Aval
Kaynak: AA
Cep telefonlarından internet erişiminin müzik endüstrisi açısından bir sorun olarak görülmemesi gerektiğini ifade eden Forta, yeni kullanım alanlarında gelire dönüştürücü iş modellerinin oluşturulmasının şart olduğunu vurguladı.
2000'li yılların başında bandrol rakamları 45 milyon civarındayken bugün 14 milyona ancak ulaşabildiğine işaret eden Forta, buna karşın internet abonelik sayısının hızla arttığını ve cep telefonundan internete bağlananların sayısının 2 milyon civarında olduğunu hatırlattı.
İnternet nedeniyle ilk dönemler fiziki satışlarda kayıplar yaşandığını hatırlatan Forta, "Müzik piyasası maalesef dijital alandaki gelişmelere ayak uyduramamış, fiziki satışlardaki kaybı nasıl telafi edeceğini öngörememiş, tüketiciler ise bedava müzik buldukları korsan sitelere yönelmişti" dedi.
Bu dönemde dünyadaki gelişmeleri takip etmeye başladıklarını kaydeden Forta, "Türkiye'deki pazarın düzenlenmesi ihtiyacı MÜYAP üyelerinin birlikte hareket etme gerekliliğini doğurmuş, böylelikle MÜYAP, üyelerinden aldığı dijital haklara ilişkin yetkilerle dijital alanda gelir artırmaya yönelik yeni iş modellerinin önünü açmıştır" diye konuştu.
-"Dijital pazarın büyümesi bekleniyor"-
Tüketicinin sisteme doğrudan müdahale edebildiği abonelik modellerinin öne çıktığını anlatan Forta, şunları söyledi:
"Son dönemlere gelindiğinde sosyal ağların müzik tüketimi üzerinde büyük etkisi var. Aynı zamanda internet servis sağlayıcıların kendi müzik hizmetlerine ilişkin uygulamaları, mobil operatörlerle kurulan işbirlikleri, reklam destekli iş modelleri ve müziğin tüketici tarafından depolanabildiği modeller de dijital alanda gelirlerin artmasına olanak tanıyor.
Böylelikle dünyada dijital alan gelirleri her geçen yıl artmaya başlamış, fiziki satışlardaki kayıp kısmen telafi edilir hale gelmiştir. Pazarın oluşmasıyla, MÜYAP aslen ticari olan bu alandan çekilmiş ve yapım şirketleri tüm dünyada olduğu gibi haklarını kendileri takip etmeye başlamıştır. Türkiye'nin bu anlamda önemli bir pazar olduğunu anlayan Youtube, iTunes gibi uluslararası büyük şirketler Türkiye pazarına girmeye çalışmıştır."
-"Müzik fiziki ortamdan çok interaktif sosyal çevrede yayılıyor"-
Teknolojik gelişmelerle özellikle internet üzerinden izinsiz dosya paylaşımları ve izinsiz indirmelerin endüstrinin en önemli sorunu haline geldiğini kaydeden Forta, şöyle devam etti:
"Son dönemlerde ise internet üzerinden hizmet veren aracılarla işbirliği de müzik endüstrisinin gündemindedir. Bu bağlamda internete reklam verenler, arama motorları, ödeme hizmeti veren şirketlerle işbirliği ve bu aracılara ilişkin yasal düzenleme çalışmaları gündemdedir. Bu durum tüketici profilinin de değişmesine neden olmuş, yeni iş döngüleri ortaya çıkmıştır. Günümüzde müzik fiziki ortamdan çok interaktif sosyal çevrede yayılmaktadır. Bunu fark eden endüstri üyeleri de iş modellerini de buna göre geliştirmiş, mümkün olduğunca çok yasal müzik hizmetlerinin artması için çaba sarf etmiştir. Sonuç itibarıyla teknolojik gelişmeler ve dijitalleşme her ne kadar ilk etapta kriz yaşanmasına sebep olmuş olsa da atılan adımlar bu gelişmelerin olumsuz taraflarının olumlu hale getirilmesini ve krizin atlatılmasını sağlamıştır".
-Doğru atılan adımlar sayesinde kriz atlatıldı-
Bütün bu gelişmeler doğrultusunda tüketicinin büyük bir kısmının yasal kullanımlara yöneldiğinin altını çizen Forta, ancak yasal olmayan kullanımları tercih eden kesimin hala yüzde 30'un üzerinde olduğunu vurguladı.
Dünya dijital müzik endüstrisinin durumu ise şöyle:
2004 2010 2012
Satışa Sunulan Kayıt Sayısı 1 milyon kayıt 13 milyon kayıt 30 milyon kayıt
Endüstrinin Dijital Gelirleri 420 milyon dolar 4,8 milyar dolar 5,6 milyar dolar
Endüstrinin Dijital Kanallardan Gelirleri %2 %29 %34
Yayıncı: Selçuk Aval