Ebru Ustası Metin Açıklama Yaptı
Ebru ustası Selat Metin, ebru sanatının Avrupa ülkelerinde farklı isimlendirildiğini belirterek, ''Biz kendi öz sanatımıza, kendi kültürümüze sahip çıkmazsak, bu sanatı gelecek nesiller, İtalyan kağıdı, paper marbling yada marbling isimleri adı altında bulabilirler'' dedi.
Edirne Valiliği'nce başlatılan ''Akademi Edirne'' projesi kapsamında öğrencilere uygulamalı eğitim veren ebru ustası Selat Metin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ebru sanatının bilinen en eski Türk kağıt süsleme sanatı olduğunu söyledi.
Ebrunun İpek Yolu aracılığıyla Türkiye'ye geldiğini belirten Metin, sanatın 17. yüzyılda Avrupa, Amerika ve Uzakdoğu ülkelerine ''Türk kağıdı'' adıyla gittiğini belirtti.
Yurt içi ve yurt dışı tanıtım faaliyetlerinde ''Türk kağıdı'' ve ''Ebru kağıdı'' olarak tanıttıkları ebrunun Avrupa'da farklı isimlendirildiğini ifade eden Metin, ''Biz kendi öz sanatımıza, kendi kültürümüze sahip çıkmazsak, bu sanatı gelecek nesiller, İtalyan kağıdı, paper marbling ya da marbling isimleri adı altında bulabilirler. Hatta bu sanatı tekrar ülkemize kendi öz sanatlarıymış gibi satabilirler. Dolayısıyla yeni nesilden kendi öz sanatlarımız olan, ebru, hat ve minyatür sanatlarına sahip çıkmalarını istiyoruz'' diye konuştu.
-''Ebru altın çağını yaşıyor''-
Metin, ebru sanatının 10-15 yıl önce pek popüler olmadığını, son yıllarda yapılan çalışmalarla geniş kitleler tarafından tanındığını söyledi.
Ebrunun geçmişte cilt ve hat sanatçıları tarafından kullanıldığını belirten Metin, şunları kaydetti:
''Ebru özellikle son 10 yıldır altın çağını yaşıyor diyebiliriz. Bunda belediyelerin ve kültür sanat merkezlerinin açmış olduğu kursların, televizyon dizileri, filmler ve reklamlarda ebru figürlerinin kullanılmasının büyük katkısı var. Bu geleneksel sanatımızı dejenere etmeden, geleneklerini koruyarak yeni nesle aktarmamız lazım. Öte yandan ebru sanatı ciltçi ve hattatların yanı sıra, noter kayıtlarında ve muhasebe defterlerinde güvenlik amacıyla kullanıldı. Geçmiş dönemde değerli kağıt ve evrakların korunması gerekiyordu. Şimdiki tarzda bir koruma sistemi eskiden maalesef yoktu. Dolayısıyla muhasebe defterlerinin yan tarafı, ebrulanırdı. Defterin herhangi bir sayfası koparılırsa, ebru deseni bozulduğu için anlaşılırdı. Ebru sanatı, hırsızlık ve yolsuzluğu önlemek gibi önemli bir amaçla da kullanılırdı.''
Muhabir: Gökhan Balcı / Cihan Demirci
Yayıncı: Ali Bayaslan
Kaynak: AA
Ebrunun İpek Yolu aracılığıyla Türkiye'ye geldiğini belirten Metin, sanatın 17. yüzyılda Avrupa, Amerika ve Uzakdoğu ülkelerine ''Türk kağıdı'' adıyla gittiğini belirtti.
Yurt içi ve yurt dışı tanıtım faaliyetlerinde ''Türk kağıdı'' ve ''Ebru kağıdı'' olarak tanıttıkları ebrunun Avrupa'da farklı isimlendirildiğini ifade eden Metin, ''Biz kendi öz sanatımıza, kendi kültürümüze sahip çıkmazsak, bu sanatı gelecek nesiller, İtalyan kağıdı, paper marbling ya da marbling isimleri adı altında bulabilirler. Hatta bu sanatı tekrar ülkemize kendi öz sanatlarıymış gibi satabilirler. Dolayısıyla yeni nesilden kendi öz sanatlarımız olan, ebru, hat ve minyatür sanatlarına sahip çıkmalarını istiyoruz'' diye konuştu.
-''Ebru altın çağını yaşıyor''-
Metin, ebru sanatının 10-15 yıl önce pek popüler olmadığını, son yıllarda yapılan çalışmalarla geniş kitleler tarafından tanındığını söyledi.
Ebrunun geçmişte cilt ve hat sanatçıları tarafından kullanıldığını belirten Metin, şunları kaydetti:
''Ebru özellikle son 10 yıldır altın çağını yaşıyor diyebiliriz. Bunda belediyelerin ve kültür sanat merkezlerinin açmış olduğu kursların, televizyon dizileri, filmler ve reklamlarda ebru figürlerinin kullanılmasının büyük katkısı var. Bu geleneksel sanatımızı dejenere etmeden, geleneklerini koruyarak yeni nesle aktarmamız lazım. Öte yandan ebru sanatı ciltçi ve hattatların yanı sıra, noter kayıtlarında ve muhasebe defterlerinde güvenlik amacıyla kullanıldı. Geçmiş dönemde değerli kağıt ve evrakların korunması gerekiyordu. Şimdiki tarzda bir koruma sistemi eskiden maalesef yoktu. Dolayısıyla muhasebe defterlerinin yan tarafı, ebrulanırdı. Defterin herhangi bir sayfası koparılırsa, ebru deseni bozulduğu için anlaşılırdı. Ebru sanatı, hırsızlık ve yolsuzluğu önlemek gibi önemli bir amaçla da kullanılırdı.''
Muhabir: Gökhan Balcı / Cihan Demirci
Yayıncı: Ali Bayaslan